Sökning: "Egen saga"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Egen saga.

  1. 1. Attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier : En kvantitativ studie om vuxna personer bosatta i Sveriges attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alva Walldén; Saga Flodin Lindsköld; Moa Skoglund; [2023]
    Nyckelord :Nakenhet; attityder; kvinnlig framställning; normalisering; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till kvinnlig nakenhet på sociala medier, vilket är en rådande diskussion i samhället då vi via våra sociala medier möts av denna typ av innehåll dagligen. Eftersom tidigare forskning är bristfällig utgör detta ett outforskat område som denna studie ämnar undersöka. LÄS MER

  2. 2. Risk och skyddsfaktorer för unga HBTQ+-personer i skolans jämställdhetsarbete : Årskurs 7–9

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; Saga Lundahl; [2022]
    Nyckelord :Heterosexuella matrisen; queer; makt; identitetsnormer; stigmatisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur olika faktorer kan påverka lärares arbete med jämställdhet och HBTQ+frågor i undervisning inom grundskolans årskurs 7–9, samt analysera om lärares arbete med jämställdhet och HBTQ+frågor kan fungera som skydds- och/eller riskfaktorer för HBTQ+-ungdomar.Uppsatsen har en kvantitativ forskningsansats med survey design. LÄS MER

  3. 3. Att inleda en lektion : En kvantitativ studie av uppfattningar om motivation vid lektionsinledningar hos lärare för yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Gybäck Erlandsson; Alexandra Eleftheriadou; [2022]
    Nyckelord :Motivation; lektionsinledning; struktur; ämnesspecifikt innehåll; intresse; enkätstudie; lärare för yngre åldrar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna företrädelsevis kvantitativa studie är att bidra med kunskap om hur lärare uppfattar vikten av motivation vid lektionsinledningar. Studien är relevant då det finns få studier angående motivation i lektionsinledningar i en svensk skolkontext. Studiens teoretiska ramverk är motivationsteorier. LÄS MER

  4. 4. ”Hon fick ju ett bättre liv sen” : En kvalitativ studie om hur tolv elever i årskurs F-3 resonerar om den normbrytande versionen av sagan om Askungen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Lindell; [2021]
    Nyckelord :gender; critical literacy; didactic potential; children’s literature; student’s perceptions; norm-breaking; genus; critical literacy; didaktisk potential; barnlitteratur; elevers resonemang; normbrytande;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt arbeta med frågor som rör kön, jämställdhet, rättigheter och möjligheter. Vidare ska skolan ge elever verktyg till att kritiskt kunna granska könsmönster samt ge elever en förståelse för hur dessa könsmönster kan begränsa människors livsvillkor (Skolverket, 2019). LÄS MER

  5. 5. Elitidrottares adaptabilitet vid utmanande karriärövergångar : Hållbara karriärövergångar ur ett konstruktivistiskt och salutogent karriärvägledningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jessica Soldervik; Isabelle Johansson; [2021]
    Nyckelord :Career adaptability; Career assistance; Career Construction Theory; Career Management Skills; Non-normative career transitions; Karriäradaptabilitet; karriärassistans; Career Construction Theory; karriärkompetens; icke-normativa karriärövergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Ohälsosamma karriärövergångar, det vill säga sammanhang där utmanande karriäröver- gångar leder till negativa konsekvenser, förekommer exempelvis inom (elit)idrotten. Utmanande karriärövergångar kan exempelvis ge upphov till psykisk ohälsa. LÄS MER