Sökning: "Ekonomisk globalisering"
Visar resultat 6 - 10 av 60 uppsatser innehållade orden Ekonomisk globalisering.
6. TILLFÄLLIGA ARBETSKONTRAKT, PERMANENTA KONSEKVENSER?- Samspelet mellan tillfälligt anställda och organisationers förbättringsarbete
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Trots den samhälleliga utvecklingen av teknologin, digitalisering och globalisering som har resulterat i en ny modern arbetsmarknad där tillfälliga arbetskontrakt blir alltmer vanligt, finns det bristande forskning kring hur dessa arbetskontrakt påverkar organisationers förbättringsarbeten. Tidigare forskning kring tillfälliga arbetskontrakt har studerat hur engagemang kan påverka produktivitet hos en organisation ur ekonomisk synvinkel, och har genererat värdefull statistik kring forskningsområdet. LÄS MER
7. Upplevelser och klassmedvetande inom prekariatet : En intervjustudie med leveranspersoner inom gig-ekonomin
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Arbetsmarknaden är i ständig förändring. Som ett resultat av globalisering, digitalisering och nya kommunikationsvägar har det vuxit fram nya fenomen på arbetsmarknaden, bland annat gig-ekonomin. Fenomenet kan beskrivas som ett sätt att organisera och effektivisera arbete genom digital teknik. LÄS MER
8. Reformeringen av Arbetsförmedlingen : En kvalitativ studie om marknadisering av offentlig verksamhet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : Marketisation reforms has for a long time been a recurring and debated phenomena, which has recently blossomed by the reform proposal of the Swedish Public Employment Service presented in the so-called “January-agreement”. The aim of this qualitative study is therefor to examine the reform proposal of the Swedish Public Employment Service presented in the “January-agreement” and relate this to marketisation. LÄS MER
9. Konsten att sälja en plats : En fallstudie om Karlskoga kommuns platsmarknadsföring
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : I takt med övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle förändrades platsmarknadsföringens praktik. Faktorer som ökad globalisering och större rörlighet av varor och tjänster har lett till en ny konkurrenssituation länder, städer, regioner och kommuner emellan. LÄS MER
10. Finanskrisen – en katalysator för ideologisk förändring? – En studie av EU:s ideologiska perspektiv på hur kapitalism bör bedrivas
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : EU som institution har präglats av beskrivningar av att vara ett neo-liberalt projekt. Tidigare forskning anlägger att det dock finns premisser för en ideologisk förändring. LÄS MER