Sökning: "Ekonomistyrning i handelsföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Ekonomistyrning i handelsföretag.

  1. 1. Att styra mot en hållbar e-handel : En kvalitativ studie om hur e-handelsföretag arbetar med hållbarhet i sin verksamhetsstyrning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Sanna Brolin; Nathalie Obermayr; [2021]
    Nyckelord :sustainability; e-commerce; sustainability management; business management; sustainable business; hållbarhet; e-handel; hållbarhetsstyrning; verksamhetsstyrning; hållbart företagande;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur e-handelsföretag arbetar med hållbarhet i verksamhetsstyrningen för att balansera interna krav på lönsamhet med externa krav på hållbarhet. Hållbarhet är ett aktuellt ämne som uppmärksammas allt mer i samhället och allt större krav ställs på hållbart företagande. LÄS MER

  2. 2. Kan man exportera den svenska mannen? : En kvalitativ studie om vilka utmaningar svenska herrkonfektionsbranschen upplever vid export via e-handel med fokus på små- till medelstora företag.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Adam Nilsson; Arvid Svensson; [2017]
    Nyckelord :E-commerce; Internationalization; Male clothing industry; Barriers; E-handel; Internationalisering; Konfektionsbranschen; Barriärer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfråga Syftet är att undersöka vilka motiv mindre svenska e-handelsföretag inom herrkonfektion har vid internationalisering, hur de går tillväga och vilka handelshinder personer i ledningen anser försvårar internationaliseringen. 1. Hur internationaliserar sig mindre svenska e-handelsföretag inom herrkonfektion? 2. LÄS MER

  3. 3. E-handelsreturer inom heminredning och möbler

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Alexander Israelsson; Fredrika Wallberg; [2016]
    Nyckelord :Supply Chain Management; Return Management; E-handel; Returer; Returprocess; heminredning och möbler;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillväxten i den svenska e-handelsmarknaden har under de senaste åren ökat och i takt med detta ökar e-handelsföretagens returer. Ehandelsföretagen ser ofta returprocessen som ett onödigt ont och som en kostsam post. LÄS MER

  4. 4. Konsumentupplevelsen av e-handel : Med inriktning mot sinnesmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Arnela Dedic; Sofia Dahlqvist; [2016]
    Nyckelord :E-commerce; consumer experience; sensory marketing; E-handel; konsumentupplevelse; sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : E-handeln har visat sig vara en av de mest fortlöpande och slagkraftiga förändringskrafterna. Detta kan bero på att möjligheter inom köpande, försäljning, betalning och informationssökning finns lättillgängligt på Internet. LÄS MER

  5. 5. E-handel i förändring : Hur etableringen av fysisk butik förändrat ekonomistyrningen i clicks to bricks-företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Malin Albinsson; Uljanna Torstensson; My Wessberg; [2016]
    Nyckelord :clicks to bricks; management control systems; contingency; MCS as a package; clicks to bricks; ekonomistyrning; situationsanpassning; MCS-paket;

    Sammanfattning : Inledning: På senare tid har mer uppmärksamhet dragits till fördelarna med fysiska butiker, speciellt nu med en ökad konkurrens på nätet. Det har lett till att företag har gått från att enbart bedriva e-handel till att även komplettera med att etablera fysisk butik; clicks to bricks. LÄS MER