Sökning: "Ekonomiundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Ekonomiundervisning.

  1. 1. Samhällsekonomi, privatekonomi eller något annat? : Vad är det för innehåll som gymnasielärarna väljer att fokusera på inom ekonomidelen av samhällskunskapsämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Oja Gustaf; [2023]
    Nyckelord :Social studies teacher; economics education; content focus; teacher focus; interview; upper secondary schoo; Samhällskunskapslärare; ekonomiundervisning; innehållsfokus; lärarfokus; intervjuer; gymnasie;

    Sammanfattning : The study was conducted in Norrbottens County. The purpose with the study was to examine which way social studie teachers interpret and convert economy education. LÄS MER

  2. 2. Att möjliggöra för ekonomisk kompetens inom samhällskunskapen : Hur möjliggör verksamma lärare ekonomisk förståelse i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Joel Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ekonomiundervisning; medborgarbildande uppdrag; ekonomi; lärares uppfattningar; privatekonomi; aktiva ekonomiska medborgare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Economics is included as a central part off all society-oriented education from early years of primary school up to upper secondary school. The school´s economics teaching has an important role when it comes to supporting students to be able to understand and deal with economic issues, which makes it relevant to investigate how the teaching enables the development of economic competence in social studies. LÄS MER

  3. 3. Meningsfullt, men otillräckligt : En kvalitativ intervjustudie om unga vuxnas erfarenheter av konsumtion- och ekonomiundervisning i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Jennie Eriksson; Carina Palm; [2022]
    Nyckelord :hem- och konsumentkunskap; konsumtion och ekonomi; unga vuxna; undervisning i ekonomi; ekonomiundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund Huvudansvaret för undervisning i privatekonomi ligger på ämnet hem- och konsumentkunskap. Statistik från Skolverket visar att 94,3% av eleverna går ut grundskolan med lägst betyg E i hem- och konsumentkunskap, men trots detta visar rapporter från Folkhälsomyndigheten att psykisk ohälsa kopplat till ekonomiska bekymmer ökar och Kronofogdemyndigheten rapporterar att överskuldsättningen bland unga växer och påverkar samhället i stort. LÄS MER

  4. 4. En hypotetisk modell av ett motiverande ekonomilärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catharina Norén; [2020]
    Nyckelord :Motivation; hypothetical model; Economy teacher leadership; Teacher leadership; Qulitative study; hypotetisk modell; Ekonomilärarledarskap; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en modell av ett ekonomilärarledarskap utvecklats utifrån ett hypotetiskt resonemang som bygger på tidigare forskning om ekonomiundervisning på gymnasienivå samt tidigare forskning om motiverande lärarledarskap. Modellens ekonomilärarledarskap består av två delar: 1. LÄS MER

  5. 5. Ekonomi i grundskolan : En analys av grundskolans läroplan och läromedel kring begreppet ekonomi och ekonomiska fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Charlotte Hellgren; [2016]
    Nyckelord :Ekonomiundervisning; ekonomi; grundskola; läroplan; läromedel; ekonomiskt medborgarskap; finansiell förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur begreppet ekonomi definieras i grundskolan och hur ekonomiska fenomen beskrivs i Skolverkets läroplan och kursplaner för grundskolan, samt i läromedel, med särskilt avseende på vilken slags ’ekonomisk medborgare’ som framträder i texterna. Den kvalitativa innehållsanalysen som genomförts på läroplan, kursplaner och fyra läroböcker har visat på att begreppet ekonomi sällan definieras och när den gör det så är definition mycket begränsad. LÄS MER