Sökning: "Elderly and Social media"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Elderly and Social media.
1. Kan man lära gamla hundar att sitta? : En kvalitativ intervjustudie om fyra äldre människors användning av digitala skärmar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The focus of this thesis is on how elderly people make use of digital screens. The study studies how these elderly individuals view their screen time and it highlights how they have adapted to an ever-changing media landscape. LÄS MER
2. Accessibility in Social Media : Facebook and the Older Adult
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In recent years, there has been a substantial increase in the percentage of seniors using social media, yet few studies have been conducted to understand the challenges underlying social network utilisation by seniors. By understanding what motivates seniors to use social media, the difficulties they encounter while using them and what would be an inclusive social media from their perspective is paramount for designing inclusive user interfaces that suit this growing population. LÄS MER
3. China's elderly trapped in the digital age : A qualitative study on the elderly in a fourth-tier city
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : China is moving into an aging society, and the quality of life of the elderly has become a topic of public concern. With the development of ICT technology, China’s digital level is increasing, and there is a digital literacy gap between the young and the elderly, and the intergenerational digital divide is widening. LÄS MER
4. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER
5. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER