Sökning: "Elektronisk förvaltning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Elektronisk förvaltning.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelser av vårdinformationssystem och vårddokumentation : En kvalitativ intervjustudie om utmaningar och möjligheter

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Elin Johansson Hultman; [2023]
    Nyckelord :Developement of HIT; documentation; eHealth; electronic health records; health information technology HIT ; implementation of HIT; management of HIT; eHälsa; elektronisk patientjournal; förvaltning vårdinformationssystem; hälsoinformatik; implementering vårdinformationssystem; TPOM; utveckling vårdinformationssystem; vårddokumentation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige pågår för närvarande stora projekt för att utforma och införa framtidens vårdinformationssystem. Dessa system utvecklas för att effektivisera hälso- och sjukvårdens processer och IT-miljöer. Elektroniska patientjournalsystem är den mest använda typen av vårdinformationssystem. LÄS MER

  2. 2. Obalans mellan ansträngning-och belöning, en riskfaktor för nedsatt psykiskt välbefinnande? : En kvantitativt studie bland kommunanställda

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Amanda Norrgård; [2018]
    Nyckelord :Psychological well-being; Effort-reward imbalance; Gender differences; Municipal employees; Psykiskt välbefinnande; Balansen mellan ansträngning-och belöning; Könsskillnader; Kommunanställda;

    Sammanfattning : Problemområde: Nedsatt psykiskt välbefinnande kan öka risken för sjukskrivning med psykisk ohälsa som orsak. Sjukskrivningar orsakad av psykisk ohälsa överrepresenteras av; kvinnor och kommunanställda. Den psykosociala arbetsmiljön kan vara en anledning till detta, dock saknas förståelse för anledningen. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer och hinder vid införande av e-tjänster i kommunal verksamhet : Hur förbättrar man e-tjänster genom offensiv kvalitetsutveckling med kunden i centrum?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Peter Danestad; Dragana Markovic; [2018]
    Nyckelord :Leadership; e-government; e-services; Total quality management; TQM; participation; public sector.; Ledarskap; e-förvaltning; e-tjänster; offensiv kvalitetsutveckling; TQM; delaktighet; offentlig sektor.;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Digitalisering framställs som den enskilt största förändringsfaktor som påverkar alla delar av samhället så även den offentliga sektorn. Elektronisk förvaltning används i syfte att skapa en öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet, underlätta människors vardag och ge högre kvalitet och effektivitet i verksamheterna. LÄS MER

  4. 4. Emotionell intelligens och ledarskap inom kommunal förvaltning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sophia Wennberg; [2017]
    Nyckelord :Emotionell intelligens; ledarskapsstilar; chefer;

    Sammanfattning : Sambanden mellan emotionell intelligens (EI) och ledarstilar, som de definieras i The Full Range Leadership Model (Bass & Avolio, 1994), undersöktes  hos chefer inom en svensk kommun. Cheferna besvarade en elektronisk enkät där EI mättes med Schutte Emotional Intelligence Scale (SEIS) och ledarstil med Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) Form 6S. LÄS MER

  5. 5. Att skapa en medborgarcentrerad webb : En studie om vilka attribut som främjar medborgarens deltagande på en kommunal startsida. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Therese Hågerup; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt vad en medborgarcentrerad webbplats tillhörande en offentlig myndighet bör erbjuda för att uppfylla de krav som FN har på dessa medlemsländer utifrån deras rapport United Nations E-Government Survey (2014). Enligt denna rapport är det av stor vikt för ett lands utveckling huruvida en offentlig myndighet uppfyller kraven om att ha en transparant och interaktiv webbplats med fokus på interaktion samt medborgarens möjlighet i att delta i den offentliga myndighetens beslutstagande, även kallat e-deltagande. LÄS MER