Sökning: "Elevåsikter"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Elevåsikter.

  1. 1. Vad spelar språkriktigheten för roll? : En studie om hur fyra svensklärare uppfattar och arbetar med språkriktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Björkegren; [2019]
    Nyckelord :Standard language; teacher interview; student survey; written language; colloquial expressions; senior high school; Swedish language teachers.; Språkriktighet; lärarintervju; elevenkät; skriftspråk; talspråk; gymnasiet; svensklärare.;

    Sammanfattning : This study examines how four teachers of Swedish perceive the knowledge requirement that says that a student should mainly be able to follow the rules concerning standard written language, how often they teach standard language and to what extent students’ written language affect assessment. The results show that the teachers of Swedish agree that the most important aspect of a text is how it is perceived in its entirety, as well as its flow and how well a reader can understand the text. LÄS MER

  2. 2. Det nationella provet - ett prov för alla? : En studie av elevers åsikter om det nationella provets texthäfte i svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kajsa Fröberg Lahti; [2019]
    Nyckelord :elevåsikter; läsförståelse; nationella provet; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva) är olika kurser på gymnasiet men använder samma texthäfte i de nationella proven. Denna studie har i syfte att undersöka sva-elevers åsikter om texthäftet. LÄS MER

  3. 3. EdTech i Skolan: En undersökning om det sociala

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Jack Oliver Elmér; Dick Jörgen Tobias Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Repetitive bullying behavior; Educational Technology; Future Workshop; Participatory Design; Student Voices; Mobbning; Teknik i skolmiljö; Framtidsverkstad; Deltagande design; Elevåsikter;

    Sammanfattning : Med det här kandidatarbetet vill vi se EdTechs möjligheter att påverka barns sociala förmåga på ett positivt sätt, för att förebygga situationer där mobbning uppstår. Genom Future Workshops och Participatory Design utvecklar vi, tillsammans med elever på en lokal högstadieskola, ett koncept för en applikation med en potential för ökat kamratskap. LÄS MER