Sökning: "Elev argumentation"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Elev argumentation.

  1. 1. Elevers argumentativa diskussioner om klimatförändringar : En kvalitativ studie om hur fotografier kan användas för att utveckla elevers argumentation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Persson; [2019]
    Nyckelord :Argumentation; Bilder i undervisningen; Hållbar utveckling; Klimat; Grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur samtal med utgångspunkt i fotografier, kan hjälpa elever i de lägre årskurserna att utveckla sin förmåga att argumentera  i frågor rörande klimatförändringar. De frågeställningar som låg till grund för studien var följande: Vilka möjligheter till lärande erbjöds i samtalsinteraktionen mellan bild, lärare och elev? Hur utvecklades elevernas sätt att argumentera under samtalsserien? Samt hur kan läraren stödja eleverna för att utveckla deras förmåga att argumentera? Hela studien grundade sig på de argumentativa diskussioner som iscensattes med utgångspunkt i fyra skilda samlingar av fotografier. LÄS MER

  2. 2. Hur tänkte du nu? : En studie kring frågetyper i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mikael Andersson; Jimmy Andersson; [2018]
    Nyckelord :frågor; frågeställningar; frågetyper; matematiklektioner; uppföljning;

    Sammanfattning : Utifrån rådande forskning och rapporter från Skolverket framstod det att det funnits och fortfarande finns brister i hur lärare ställer frågor under matematiklektioner. Det finns också studier som visar på hur lärare följer upp elevers svar och skapar diskussioner under lektionerna. LÄS MER

  3. 3. ”Vilken energikälla ska vi välja?” : Elevers vägar till agentiska beslut i frågor om energi och hållbar utveckling

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Robert Andersson; [2018]
    Nyckelord :Agens; SNI; Hållbar utveckling; Didaktisk modell; Demokrati; Elev argumentation;

    Sammanfattning : Mänsklighetens påverkan på planeten gör att utbildning framhålls som avgörande för hållbar utveckling. Tidigare forskning har visat på behovet av nya strategier att undervisa naturvetenskap vilket innebär stora utmaningar för lärare. LÄS MER

  4. 4. Datorspel i undervisningen : en väg till kunskap eller bara underhållning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Anders Hoff; Kristian Pålsson; [2016]
    Nyckelord :Computer games; learning; Datorspel; lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom den svenska skolan har det det senaste decenniet varit vanligt förekommande med olika former av 1-till-1 projekt; det vill säga en elev, en dator. Dessa projekt har införts med varierande resultat. LÄS MER

  5. 5. Att jonglera med ord : Berättelser om språksituationen på en mångspråkig cirkusskola

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Mette Ahlström; [2012]
    Nyckelord :Narrativ; berättande; berättelser; samtalsanalys; undervisning; språk; mångspråkig; kommunikation; cirkus;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen görs en kvalitativ samtalsanalytisk analys av sammanlagt åtta narrativer. Dessa är hämtade ur intervjuer med en lärare och en elev vid Cirkus Cirkörs dåvarande utbildning Cirkuspiloterna - en internationell utbildning där lärare och elever ofta inte hade ett gemensamt språk att mötas i. LÄS MER