Sökning: "Elevaktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Elevaktivitet.

  1. 1. Kooperativt lärande i svenskundervisningen : Fördelar och nackdelar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Moa Edunger; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; svenska; framgångsfaktorer; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en arbetsform där samarbetet mellan elever står i fokus, vilket bland annat innebär att eleverna stöttar och uppmuntrar varandra till lärande och tar ansvar för varandras lärande. Det är ett gemensamt lärande som ska utveckla kunskapsmässiga och sociala förmågor där läraren strukturerar och organiserar hur interaktionen ska fullbordas. LÄS MER

  2. 2. Naturen som läromedel, naturen som klassrum och naturens betydelse för lärande. : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av utomhuspedagogik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexander Armstrong; Oskar Stoppert; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; elevaktivitet; relationer; sinnen; befästa kunskap.;

    Sammanfattning : Denna studie avsåg att få insyn i och analysera hur lärare upplever att utomhuspedagogiken påverkar elevernas deltagande och deras förmåga att befästa kunskap. Mot detta syfte formulerades följande forskningsfrågor, Hur påverkas elevernas interaktioner av utomhuspedagogik? Hur upplever läraren att utomhuspedagogiken påverkar hur elever befäster kunskaper? På vilket/vilka sätt upplever läraren att utomhuspedagogiken kan vara ett komplement till klassrumsundervisning? Metoden som användes var semistrukturerade online-intervjuer med två verksamma lärare från naturskolor, två verksamma lärare från grundskolan, en verksam förskollärare samt en professor inom utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande för en språkutvecklande undervisning - Det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande inom ämnet svenska i åk F-3.

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Nilsson; Alicia Saellström; [2020]
    Nyckelord :cooperation; collaboration; education; language acquisition.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande, KL, är ett arbetssätt som fokuserar på strukturerat samarbete där elever arbetar mot gemensamma mål. Syftet med studien är att öka kunskaperna om några behöriga F-3 lärares beskrivningar om det kooperativa lärandets betydelse för elevers språkutveckling och lärande i ämnet svenska. LÄS MER

  4. 4. Hjärnforskning i företagsekonomins tjänst

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mattias Borg; [2019]
    Nyckelord :Neuropedagogik; Hjärnbaserat lärande; Företagsekonomi; Didaktik;

    Sammanfattning : Examensarbetet intresserar sig för Neuropedagogiken och på vilket sätt undervisning i Företagsekonomi kan utvecklas genom att ett sådant perspektiv tillförs. Under 2000-talet har både neurologisk forskning och försök att integrera denna i pedagogiska sammanhang utvecklats enormt. LÄS MER

  5. 5. Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzanne Vennberger; Jenny Ekberg; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Elevaktivitet; Extra anpassningar; Särskilt stöd; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGEkberg, Jenny och Vennberger, Suzanne (2019). Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER