Sökning: "Elevassistent"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade ordet Elevassistent.

  1. 16. Elevassistent eller elevassistent?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Paul Engdahl; Jessica Sigfrid; [2021-06-21]
    Nyckelord :elevassistent; grundsärskola; arbetsuppgift; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför. Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. LÄS MER

  2. 17. Elevassistent som särskilt stöd – ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie om lärares syn på användandet av elevassistenter som särskilt stöd i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Border; Olle Malmberg; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; årskurs 1–3; lärarperspektiv; elevassistent;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en bättre bild av hur lärare ser på sina erfarenheter av att använda det särskilda stödet elevassistenter i lågstadiet. Lärares attityder till stödet, hur läraren uppfattar elevens undervisning och hur skolorna använde sig av elevassistenter enligt lärarna var centrala frågor i undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Fritidslärares arbete med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nadja Söderberg; [2021]
    Nyckelord :leisure center; leisure teacher; special education; special assistance; action plan; inclusion; special adaptions; diagnosis; environment; play; extra adjustments; fritidshem; fritidslärare; specialpedagogik; särskilt stöd; åtgärdsprogram; inkludering; särskilda anpassningar; diagnos; miljö; leken; extra anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare arbetar med elever i särskilt behov av stöd och deras arbete kring elever i behov av särskilt stöd och om de har tillräcklig kompetens för detta arbete. Metoden som användes i studien var frågeformulär som gjorts via internet. LÄS MER

  4. 19. Oklart uppdrag : Speciallärare och specialpedagoger om samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elvira Lindhe Kinbom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; Grundsärskola; Gymnasiesärskola; Elevassistent; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa speciallärares och specialpedagogers syn på samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola. Studiens empiriska material utgörs av sex semistrukturerade intervjuer med lärare i grund- och gymnasiesärskola och som alla har en påbyggnadsutbildning antingen till specialpedagog eller speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning. LÄS MER

  5. 20. Elevassistentens uppdrag på fritidshemmet : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Charlotte Svahn; Josephine Timmann; [2021]
    Nyckelord :Student assistant; pupil; special assistance; School management; after-school teacher; Elevassistent; elev; särskilt stöd; skolledare; fritidshemslärare;

    Sammanfattning : This study aims to research the student assistant’s workplace situation at the after-school center, wherein we examine the various differences between how school leaders, parents and guardians aswell as student assistants handle their duties at the after-school center. These questions are as follows, ”What duties should the student assistant role encompass”, as well as”Which differences exist in the support which students with special needs receive during school hours respective to after-school hours”. LÄS MER