Sökning: "Elevdelaktighet"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade ordet Elevdelaktighet.

  1. 21. Vilken funktion har arbetslaget för skolutvecklingen? - En studie om lärarnas tankar om arbetslagets funktion och dess betydelse i organisationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Andreas Ahlén; [2015]
    Nyckelord :Arbetslag; samverkan; kommunikation; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka några lärares syn på pedagogisk och organisatorisk samverkan och funktion i arbetslagen. Lärarna arbetar på några döv/hörselskolor och grundskolor för hörande elever. LÄS MER

  2. 22. Elevers delaktighet i fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Solvang; Hanna Svensson; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; demokrati; exkludering; fritidshem; inkludering democracy; exclusion; participation; school-age educare centers;

    Sammanfattning : Examensarbetet behandlar delaktighetsbegreppet i fritidshemsverksamheten. Syftet med vår undersökning var att se hur delaktiga eleverna är i fritidsverksamheten och hur pedagogerna arbetar med elevdelaktighet. LÄS MER

  3. 23. Utomhusmatematik : Vilka utmaningar och möjligheter presenterar forskningen om utomhusmatematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Caroline Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Outdoor education; outdoor mathematics; outdoor learning; out-of-school; environment; everyday; real world; Utomhusmatematik; utematte; utematematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie sammanställs forskning om ämnet utomhusmatematik. Insamlingen av datan har skett via sökningar i databasen ERIC (Ebsco) efter vetenskapligt granskade artiklar. Artiklarna har analyserats och resultatet av studien har gett en tydligare inblick av utomhusmatematik, men även om utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 24. Vad möjliggör den interaktiva skrivtavlan i undervisningen? : Lärarens förhållande till en artefakts meningserbjudanden

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Andersson Andersson; Elina Svensson; [2013]
    Nyckelord :Sociokulturellt; utbildning; artefakt; interaktiv skrivtavla; meningserbjudande;

    Sammanfattning : Studien behandlar lärares förhållningssätt till den interaktiva skrivtavlan som artefakt i matematikundervisningen. Syftet är att, genom videobservation och intervju med tre lärare, se vilka potentiella nya möjligheter den interaktiva skrivtavlan genererar till och varför lärarna väljer att arbeta med den under matematiklektioner. LÄS MER

  5. 25. "Jag tycker inte om att vara den här tjatiga polisen" : en kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattningar om och arbete med störande elevbeteenden i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Persson; [2013]
    Nyckelord :störande elevbeteenden; störande beteenden; ledarskap i klassrummet; classroom management; lärares utbildning;

    Sammanfattning : Elevers störande beteenden i undervisningen utgör en del av lärares vardag och innebär problem som de måste hantera men även förebygga. Enligt Skollagen har alla elever rätt till arbetsro i klassrummet och lärares uppgift är att skapa en miljö där de kan få det (Skollagen 5 kap. 3§). LÄS MER