Sökning: "Elevens åsikt"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Elevens åsikt.
1. "Det betyder ju allt!" : En kvalitativ studie om professionellas arbete med elevens delaktighet i arbetet med problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem i Sverige där skolorna tenderar att inte lyckas göra eleven delaktig i beslutsprocesser. Istället sätts interventionering grundade på antaganden om bakomliggande orsaker till elevens frånvaro. Sedan 1 januari 2020 så är Barnkonventionen del av svensk lag. LÄS MER
2. Kunskapsutveckling i en danskonstnärlig process : praktiknära studie av design i ett skapandeprojekt på gymnasiet
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : Sammanfattningsvis ser man att designen fungerar ändamålsenligt för ett skapandeprojekt i relation till Skolverkets kunskapskrav och att begreppet konstnärlig process genomförs på ett gestaltande sätt. Själva begreppet konstnärlig process tydliggörs eller medvetandegörs inte verbalt i så stor utsträckning annat än i projektets början, men lärprocessens utformning som ett projekt kan kroppsligt vara en konkretisering av en konstnärlig process. LÄS MER
3. För att skapa motivation En studie om några elevers och lärares tankar om elevernas delaktighet och inflytande kring extra anpassningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt/sammanfattningHansson Camilla (2020), För att skapa motivation. Specialpedagogprogrammet, Institution för skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle, Malmö Universitet. 90hp. LÄS MER
4. Vardag blir musik – en pedagogisk studie om improvisation i vardagen och i musiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Är improvisation på gitarr liktydigt med att spela gitarrsolo? Bakgrunden till denna undersökning är att många gitarrelever tycks omfatta denna åsikt. Denna studie syftar till att förstå hur gymnasieelever uppfattar improvisation i vardagen och i musik samt att utveckla en pedagogik som bygger på elevens individuella förståelse av improvisation. LÄS MER
5. Snart är det dags! Är de redo? : En undersökning av elever i år åtta. Hur de upplever vägledning, studier och arbete inför framtiden.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik; Stockholms universitetSammanfattning : Undersökningen visar vilken form av studie- och yrkesvägledning elever i år 8, i två kommuner, tagit del av. Den visar även vilken information de önskar få och vilka förväntningar de har på vägledningen inför det stundande gymnasievalet. LÄS MER