Sökning: "Elever i lässvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 235 uppsatser innehållade orden Elever i lässvårigheter.

  1. 11. Hur design kan bidra till läsbarhet i skolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Albin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Typografi; utbildning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Flera rapporter visar att lässvårigheter bidrar till stora problem påett mänskligt plan och forskare beskriver att denna problematikförsvårar för människor att kunna delta i samhället. Problematikmed att kunna ta till sig viktig information och att utvecklaskunskapsmässigt. LÄS MER

  2. 12. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Bruzén; Marika Nylund Ek; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Fonemisk medvetenhet; Intervention; Lässvårigheter; Phonics; TIMA;

    Sammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER

  3. 13. Lärares uppfattningar om elever i lässvårigheter : En kvalitativ studie om att anpassa svenskundervisning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nikolett Reicz; [2023]
    Nyckelord :fonemisk medvetenhet; lässvårigheter; literacy; tidiga insatser; reading disabilities;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur f-3 lärare uppfattar arbetet med att urskilja och stötta elever i lässvårigheter i svenskundervisningen samt vilka uppfattningar lärare har om att göra extra anpassningar under svenskundervisningen. Det har genomförts sex kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med verksamma lärare. LÄS MER

  4. 14. Läshunden : En kvalitativ studie om läshunden ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fanny Norrman; [2023]
    Nyckelord :Svenska; läshundar; läsutveckling; lässvårigheter; läsmotivation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogiskt utbildade hundförares erfarenheter av att använda läshundar som ett didaktiskt verktyg i läsundervisningen i årskurs F-3. Ett särskilt fokus riktas mot de erfarenheter pedagogiskt utbildade hundförare har av hur läshunden kan stötta elevers läsutveckling. LÄS MER

  5. 15. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER