Sökning: "Elever i lässvårigheter"

Visar resultat 6 - 10 av 235 uppsatser innehållade orden Elever i lässvårigheter.

  1. 6. Screening av Läsförmåga i årskurs 1: nationellt bedömningsstöd + kompletterande tester = sant?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Linda Westin; Malin Wilson; [2023]
    Nyckelord :avkodning; läsförståelse; fonologisk medvetenhet; identifiering av lässvårigheter; simple view of reading;

    Sammanfattning : Sedan 2016 utförs ett nationellt bedömningsstöd i svenska grundskola årskurs 1-3. Bedömningsstödet är utformat för att ge en samlad bild över elevernas kunskapsutveckling i de tidiga skolåren och genomförs i början och slutet av årskurs 1. LÄS MER

  2. 7. Multimodala texter och lässvårigheter : En litteraturstudie om hur multimodala texter kan påverka läsutveckling för elever med lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hardik Karia; Hampus Grindhage; [2023]
    Nyckelord :Multimodala texter; lässvårigheter; läsutveckling; läsförståelse; motivation;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie fokuserar på användningen av multimodala texter i årskurs F-3. Samhället blir alltmer effektivt i att identifiera specifika behov hos individer, till exempel behoven som kommer med diagnoser som dyslexi och språkstörning. LÄS MER

  3. 8. Tidiga läsinlärningsinsatserLäsa för att lära. : En systematisk litteraturstudie

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Nyman; [2023]
    Nyckelord :elever i riskzon; läsinsats; intervention; läsinlärning;

    Sammanfattning : Denna sysematiska litteraturstudie bygger på 12 aktuella vetenskapliga artiklar. Syftet med studien är att undersöka och sammanställa aktuell forskning kring tidiga insatser i läsinlärning med elever i riskzon för lässvårigheter i förskola och i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 9. Handskriftens och den digitala skriftens inverkan på elevers skriv- och kunskapsutveckling i grundskolan, årskurs 4–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Muna Ismail; [2023]
    Nyckelord :handskrift; skriva för hand; digital skrift; elevers lärande; svenska grundskolan; skrivutveckling; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att undersöka hur digital skrift jämfört med handskrift förhåller sig till elevers skriv- och kunskapsutveckling i årskurs 4–9. Den ena frågan handlar om vilka fördelar och nackdelar handskriften har på elevers skriv- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Hunden som stöd vid lästräning : En interventionsstudie i årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Andersson; Sara Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Avkodning; Avkodningssvårigheter; Hund som stöd; Intensiv lästräning; Intervention; Läsa med hund; Lässvårigheter; Motivation; Single study design;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om läsning med stöd av en hund påverkade avkodningsförmågan och motivation till läsning hos elever som hade svårigheter med att automatisera sin läsning. Under sex veckor, fyra dagar i veckan, lästränade sex elever intensivt genom att läsa läslistor samt läsa högt ur en bok. LÄS MER