Sökning: "Elever i socioemotionella svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Elever i socioemotionella svårigheter.

  1. 1. Barn i socioemotionella svårigheter : utmaningar för lärare och förväntningar på specialpedagogen

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Behzad Habibi; [2020]
    Nyckelord :Challenges; elementary school; inclusion; socioemotional difficulties; special educational needs classes; special educator; Grundskola; inkludering; socioemotionella svårigheter; specialpedagog; särskild undervisningsgrupp; utmaningar;

    Sammanfattning : Det är vanligt att lärare kommer i kontakt med och undervisar elever som befinner sig i socioemotionella svårigheter. Många lärare känner sig otillräckliga eftersom de finner arbetet med elever i socioemotionella svårigheter som utmanande. Det här har bidragit till att vissa lärare förhåller sig negativt till inkludering. LÄS MER

  2. 2. Relation, profession och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klarin; [2016]
    Nyckelord :bemötande; inkludering; interaktionistisk teori; relation; relationssvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktKlarin, Anna (2016): Relation, profession och organisation- En studie om elever i relationssvårigheter. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.BakgrundDet finns elever som har svårt att passa inom ramarna för skolans verksamhet och där skolan behöver tänka kring hur de ska inkluderas. LÄS MER

  3. 3. ”Bråkar du ute åker du in, bråkar du inne åker du ut!” : En kvalitativ studie om specialpedagogens roll i arbetet med elever i socioemotionella svårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lena Bäckaräng; IdaMaria Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Special Education Teacher; Behavioral disorder; Inclusion;

    Sammanfattning : The study's aim was to examine the professional role of the Special Education Teachers, working with students in socio-emotional difficulties with focus on externalizing behavior. The study is qualitative in nature, based on 10 interviews conducted at four different schools where four Special Education teacher and six teachers were interviewed. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram med sociala mål : En studie om hur behov, mål och åtgärder skrivs fram för elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Cecilia Ahlström; [2014]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; sociala mål; åtgärder; behov;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att belysa vilka behov och mål som beskrivs och vilka åtgärder som föreslås för elever som har åtgärdsprogram för att nå sociala mål.   Studien har baserats på tjugo åtgärdsprogram med fokus på sociala mål. Dessa har samlats in från fyra olika F-9 skolor i två angränsande kommuner. LÄS MER

  5. 5. Socioemotionella svårigheter hos barn : En studie om strategier och bemötande av utåtagerande barn i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Mona Mattsson; Jeanette Pierrou; [2013]
    Nyckelord :Barn; bemötande; lärare; strategier; utåtagerande; socioemotionella svårigheter.;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om barn med socioemotionella svårigheter där fokus ligger på utåtagerande barn. I dag har vi en skola för alla vilket innebär att lärarna ska kunna bemöta alla barns olikheter. Vårt syfte är att undersöka hur lärarna bemöter dessa barn samt vilka strategier de använder. LÄS MER