Sökning: "Elever med diagnosen ADHD"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Elever med diagnosen ADHD.

  1. 1. En tillgänglighetsanpassad problemlösning i matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker huruvida matematisk problemlösning kan tillgänglighetsanpassas utifrån exekutiva funktioner.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Hogenfält; [2023]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; exekutiva funktioner; adhd; arbetsminne; inkludering; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetsområdet för denna systematiska litteraturstudie valdes utifrån observationer attdet råder meningsskillnad inom forskning för adhd och huruvida diagnosen påverkarelevers skolframgång. Forskning har börjat undersöka om och i sådant fall hurexekutiva funktioner korrelerar med adhd, men i mindre utsträckning vad det kanbetyda för skolpraktiken. LÄS MER

  2. 2. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Clara Josephson; Mikaela MacArthur; [2023]
    Nyckelord :konsekvenser av diagnos; tematisk analys; strukturfunktionalism; modellinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Varför klarar jag inte det jag vet att jag kan? : En kvalitativ studie om svårigheter och stödinsatser för elever med ADHD i högstadiet och vilka konsekvenser det får.

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lisa Wikström; [2022]
    Nyckelord :lärmiljö; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; pedagogik; stress; stödinsatser;

    Sammanfattning : Elever med ADHD upplever fler svårigheter i skolan än elever utan ADHD vilket leder till mer stress och i förlängningen ökad risk för psykisk ohälsa. Syfte: Syftet var att undersöka hur unga vuxna med ADHD upplevde sin tid i grundskolans senare år. LÄS MER

  5. 5. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER