Sökning: "Elever mobiler"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Elever mobiler.

  1. 1. Lärande i teknikens framkant : Digitaliseringens betydelse för eleven och språket

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Mira Hedvall; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; digitalisering; IKT; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av de svenska skolorna blir allt mer omfattande och tekniken i form av mobiler, datorer, smartboards och surfplattor, får en allt större betydelse i undervisningen. Trots detta finns det mycket lite forskning såväl som kunskap om teknikens påverkan på elevers skolresultat och deras språk. LÄS MER

  2. 2. Mangla motståndet : En studie i att motivera yrkeselever i ämnetsamhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jonas Bågenmark; Peter Boberg; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskap yrkesprogram deliberativ undervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det förekommer en ”motståndskultur”, bland manliga yrkeselever, som innebär att dessa elever intar en antites till skolans akademiska studiekultur. I detta motstånd, som yttrar sig genom att ha roligt på lektionerna, snacka strunt med kamraterna eller fuska med skoluppgifterna, skapar de sin egen identitet och plats i skolan. LÄS MER

  3. 3. ”Utan mobiler och datorer skulle ingenting fungera” : Elever i gymnasiesärskolan ger perspektiv på digitala verktyg i undervisningen, det sociala samspelet och i vardagslivet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annika Henriksson; [2018]
    Nyckelord :Students experience; digital tools; social interaction; ICT; intellectual disabilities; communication; teaching; Elevers erfarenheter; digitala verktyg; socialt samspel; IKT; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevers perspektiv på användandet av digitala verktyg i socialt samspel, som stöd i undervisningen och i vardagen. För att belysa detta område har elever som går ett nationellt yrkesprogram i gymnasiesärskolan intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Elevers förhållningssätt till pennan och datorn som skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mari Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Artefakter; digitalisering; förhållningssätt; lärande; skrivverktyg; socialisation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med mitt examensarbete är att få en förståelse för hur elever förhåller sig till skrivverktygen pennan och datorn. I samhället och i skolan pågår en digitalisering där vi allt mer använder oss av digitala hjälpmedel. Datorer, skrivplattor och mobiler har en självklar plats i vår vardag. LÄS MER

  5. 5. "Mobilen - En extra kompis" : En kvalitativ studie av mobilanvändning bland högstadieelever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Sarah Henriksson; Klara Rydhög; [2014]
    Nyckelord :Mobile phone; Smartphone; Social interaction; Time and space; Network Society; Mobiltelefon; Smartphone; Social interaktion; Tid och rum; Nätverkssamhälle;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte har varit att undersöka vilken roll mobilen spelar i en grupp ungdomars liv och då framförallt i skolan. Vi har intervjuat åtta elever på en högstadieskola samt utfört observationer för att få en så klar bild som möjligt av deras förhållande till mobilanvändning. LÄS MER