Sökning: "Elever och den fysiska klassrumsmiljön"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Elever och den fysiska klassrumsmiljön.
1. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER
2. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER
3. Skollokaler, trivsel, trygghet och lärande : Erfarenheter och uppfattningar bland grundskolelärare och rektorer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att tolka och förstå lärares och rektors erfarenheter och uppfattningar om elevers behov, eventuell påverkan på undervisning och lärande samt pedagogiska strategier och planering vad avser skollokaler. Fokus ligger på den fysiska inomhusmiljön i skolans lokaler. LÄS MER
4. Kan lärare påverka lärandemiljön så att elevers läsmotivation stärks? : En kunskapsöversikt med fokus på grundskolans tidiga år
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Läsning är en basfärdighet, avgörande för hur elever klarar sig både i skolan och i samhället. Tidigare forskning visar ett starkt samband mellan läsmotivation och läsförmåga. LÄS MER
5. “Då kan man leka här istället för att man har olika miljöer” : Skillnader i hur elever påverkar samt påverkas av lärmiljön i olika fritidshem
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskolaSammanfattning : I samband med decentraliseringen tog fritidshemmen steget in i skolan och många fritidshem delar sedan dess lokaler med skolans verksamhet. Detta gäller dock inte alla fritidshem. Det är i dag vetenskapligt belagt att den fysiska miljön har en påverkan på lärande och utveckling. LÄS MER