Sökning: "Elever som läser högt"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden Elever som läser högt.
1. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER
2. Högläsning som språkutvecklande inslag på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Idag dagens skola förekommer högläsning främst som en mysig stund eller som en pausaktivitet. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för hur man kan använda högläsning som ett språkutvecklande inslag i undervisningen. Ett urval av artiklar gjordes efter systematiska sökningar i tre olika databaser. LÄS MER
3. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter. I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER
4. Högläsning som metod i undervisningens språkutvecklande arbete : En kvalitativ studie om hur lärare använder högläsning i det språkutvecklande arbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : För att kunna verka och medverka i dagens samhälle är det betydelsefullt att ha ett rikt och utvecklat språk (Skolverket, 2019, s. 257). Högläsning är ett bra sätt att främja elevers språkutveckling och berika ordförrådet. LÄS MER
5. Blooms reviderade taxonomi som perspektiv på interaktiv högläsning : En interventionsstudie om hur interaktiv högläsning utifrån två olika metoder kan påverka elevers ordförråd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Högläsning möjliggör för interaktion i form av att nya ord, uttryck och sammanhang utbyts mellan lärare och elever. En vana vid högläsning är att en person läser högt för en individ eller grupp. Därav kan eleverna få förståelse för vad som uppläses, samt ett utökat ordförråd. LÄS MER