Sökning: "Elever utsatta för mobbning"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Elever utsatta för mobbning.
1. Skolpersonals erfarenheter av lågstadieelevers rapportering av indirekt mobbning och hur den kan upptäckas
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Mobbningen i skolorna har ökat. Indirekt mobbning är svårupptäckt, eftersom den är ämnad att döljas för alla utom den utsatta. Skolpersonals okunskap och subjektiva bedömningar i mobbningsincidenter begränsar elevers utsikter att få gehör vid rapportering. LÄS MER
2. "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. LÄS MER
3. Vilka faktorer påverkar preventionsprogram mot mobbning i skolan? : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Mobbning är ett av våra största folkhälsoproblem. Mobbning är något som påverkar inte bara barn i skolåldern utan kan även leda till psykisk ohälsa och ett riskbeteende hos vuxna vilka blivit utsatta för mobbning under uppväxten. LÄS MER
4. Skolsköterskors upplevelser av att arbeta med elever som utsätts för mobbning: en metasyntes
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar tillbringar en stor del av sin vardag i skolan, det som händer där har påverkan på deras hälsa och utveckling. Att utsättas för mobbning kan leda till allvarliga konsekvenser för barns hälsa. LÄS MER
5. Attityder till mobbning : En intervjustudie om skillnader mellan utsatta och icke utsatta områden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mobbning påverkar en stor del av skolors elever negativt, förekomsten av det kan förstöra livet för de som blir utsatta för det och mobbning som fenomen förändras och utvecklas över tid. Med det sagt är det väsentligt att forskning inom ämnet fortsätter att bedrivas för att synliggöra hur mobbning tar sig uttryck i skolans miljöer. LÄS MER