Sökning: "Elever"

Visar resultat 1 - 5 av 18891 uppsatser innehållade ordet Elever.

  1. 1. FRÅN UPPDRAG TILL LEDARSKAPSHANDLINGAR - En narrativ intervjustudie om hur fem specialpedagoger formar sitt ledarskap på gymnasiet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mia Jigliden; [2020-04-02]
    Nyckelord :ledarskap; pedagogiskt ledarskap; ledarskapshandlingar; skolutveckling; specialpedagogik; specialpedagog; skolorganisation; socialkonstruktivism; narrativ; tematisk metod;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att genom specialpedagogers berättelser bilda kunskap om vilka ledarskapshandlingar som finns i deras uppdrag. Vidare avser studien att ta reda på hur dessa ledarskapshandlingarna används i skolans utvecklingsarbete. Studiens teoretiska utgångspunkter är narrativ metod och socialkonstruktivistisk teori. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Lokby; [2020-03-10]
    Nyckelord :extra anpassningar; läsundervisning; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar årskurs tre ska de kunna läsa med flyt samt ha en grundläggande läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Etik i skolan – en kvalitativ studie om lärares syn på etisk kompetens och sin etikundervsning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Wärfman; [2020-03-10]
    Nyckelord :Etikundervisning; lärare; etisk kompetens; värdegrund.;

    Sammanfattning : För lärare idag är skolans värdegrund konstant närvarande för att stödja lärare och elever i deras samspel med varandra, men också för att utveckla eleverna i deras liv som samhällsmedborgare. Hur lärare ska undervisa för att få eleverna att handla rätt enligt de etiska principer som värdegrunden innefattar, står inte utskrivet i läroplanen utan kräver lärarens egna engagemang och vilja. LÄS MER

  4. 4. Undervisningskvalitéer och prioriteringar i de första årens NO-undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Martén; [2020-03-10]
    Nyckelord :biologi; fysik; kemi; naturorienterande ämnen; NO; undervisningskvalitéer; yngre elever;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad som kan karaktärisera NO-undervisningen i årskurserna 1 - 3 och vilka undervisningskvalitéer som synliggörs genom lärares beskrivningar av undervisningen. NO är i de första årskurserna ett samlingsnamn och innefattar ämnena biologi, fysik och kemi. LÄS MER

  5. 5. Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Verde; Cecilia Nylin; [2020-03-09]
    Nyckelord :överlämningar; introduktionsprogram; elevperspektiv; livsvärldsintervju; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen diskuterat följande frågeställningar: Vilken betydelse har överlämningen från grundskolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har mottagandet på den nya skolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har elevens egen bild av sin skolsituation för elevens upplevelse av starten på ett introduktionsprogram? Studiens avsikt har varit öka kunskapen om hur elever på gymnasieskolans introduktionsprogram, IM, har förstått och har kunskap om överlämningar som företeelse. LÄS MER