Sökning: "Elevers kunskap och statistik"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Elevers kunskap och statistik.
1. Hur arbetar lärare för att utveckla flerspråkiga elevers ämnesspråk? : En kvalitativ studie i hur fem lärare beskriver sina erfarenheter och arbetssätt i främjandet av flerspråkiga elevers språkutveckling i svenska.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I ett alltmer globaliserat samhälle har den svenska skolan utvecklats till en plats där människor med olika bakgrunder och språkliga erfarenheter möts. I den svenska skolan talas enligt Skolverket (2012) mellan 150–200 språk. Statistik från Skolverket (2022a) visar att 26 % av alla elever i grundskolan har utländsk bakgrund. LÄS MER
2. Pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning : En enkätstudie i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Specialpedagogisk handledning är en viktig, men ofta outnyttjad, resurs för att stödja elever som hamnat i svårigheter. Det verkar finnas en kunskapslucka vad gäller att förstå pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning. LÄS MER
3. Elevers upplevelse av matematik på skolor med högre- respektive lägre socioekonomisk profil: en kvantitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Detta arbete har, med ett kvantitativt arbetssätt, undersökt hur socioekonomisk ojämlikhet kan påverka matematikutbildning på grundskolan. Syftet med detta arbete är att undersöka hur 15-åriga högstadieelever på skolor med högre respektive lägre genomsnittlig socioekonomisk profil upplever matematikundervisningen. LÄS MER
4. Hur kommer ISI och IIR till uttryck under aktiviteten: svarta lådan? : En explorativ fallstudie hos en gymnasieklass på IB-programmet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Informell statistisk inferens ses som ett sätt att undervisa statistik i framtiden för att ge elever möjlighet att utveckla de statistiska förmågor som krävs i en teknologiskt utvecklad värld. Informella statistiska inferenser handlar om att ge eleverna möjlighet att engagera sig i statistiska diskussioner och problemområden utan att ha den bakomliggande formel statistiska kunskap som krävs för att göra statistiskt säkerställda påståenden. LÄS MER
5. BIDRAR HEM-OCH KONSUMENTKUNSKAP TILL ÖKAD HÄLSA? : Elevers tankar kring undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Folkhälsoproblematiken i Sverige ökar och kosten har en stor betydelse för hälsan. Det är viktigt att ungdomar får kunskaper om vilka livsmedelsval som främjar deras hälsa. Politiker anser att skolan är ett viktigt verktyg i folkhälsoarbetet och att ämnet hem- och konsumentkunskap har ett stort ansvar i att förmedla bra kostvanor. LÄS MER