Sökning: "Elevers syn på religion"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Elevers syn på religion.

  1. 1. Fröken, måste jag tro på gud? : En kvalitativ studie om F-3 lärares religionsundervisning i skolan utifrån lärares uppfattning om elevers livsfrågor och religion.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; religionsundervisning; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka hur F-3 lärare tillämpar läroplanen för sin undervisning i religion och på vilket sätt de inkluderar elevers livsfrågor i undervisningen. Genom intervjuer med lärare för årskurs F-3 har vi samlat in material för vår studie. Resultatet visar att elever har frågor gällande livet och religion. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  3. 3. Studiebesök i religionsundervisningen : En inblick i elevers upplevelser och lärares syn på möjligheter och utmaningar som förekommer före, under och efter ett studiebesök

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joseph Rita; [2022]
    Nyckelord :Field trip; Religious studies; experience; opportunity; challenge; Studiebesök; religionsundervisning; upplevelse; möjlighet; utmaning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to find out how middle school pupils experience field trips to religious buildings in Religious studies and if it is perceived to occur any similarities or differences between the pupils' experiences in different religious buildings. Furthermore, what opportunities and challenges do teachers encounter to exist before, during, and after a field trip to a religious building in Religious studies. LÄS MER

  4. 4. Minoritetsreligioners roll i den svenska skolan : En kvalitativ studie om nio lärares syn på Mellanösterns minoritetsreligioner i gymnasieskolans religionsundervisning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Ardewan Sokawi; [2022]
    Nyckelord :Minority religions; religious education; curriculum and intercultural education.; Minoritetsreligioner; religionsundervisning; läroplan och interkulturell undervisning.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how religion teachers in Stockholm work with minority religions in their classes and examine teachers' views on minority religions' place in religious studies and their relation to the school curriculum. The focus of the study is on Middle Eastern minority religions. LÄS MER

  5. 5. Det mångkulturella klassrummet : En studie om det mångkulturella klassrummets påverkan på religionsundervisningen i skolans tidigare år

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lina-Maria Paulsson; Maja Quist; [2021]
    Nyckelord :Religion; Mångkulturell; Interkulturell; Lågstadiet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det interkulturella förhållningssättet har någon betydelse för religionsundervisningen och för elevernas syn på religioner och religionsundervisningen. Studien omfattar grundskolans tidigare år och har genomförts med hjälp av innehållsanalys, där insamlingsmetoden bestod av både databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER