Sökning: "Elevers uppfattning svårigheter matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden Elevers uppfattning svårigheter matematik.

  1. 1. Gymnasielärares uppfattning om undervisning av linjära funktioner

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Sebastian Skoglund; Lovisa Ullgren; [2023]
    Nyckelord :The concept of function; linear function; forms of representation; students difficulties; teaching; teachers; teaching materials; PCK; Funktionsbegreppet; linjär funktion; representationsformer; elevers svårigheter; undervisning; lärare; läromedel; PCK;

    Sammanfattning : The study has investigated what knowledge Swedish upper secondary school teachers, who teach mathematics in the courses 1a, 1b or 1c, express about the teaching of linear functions. Furthermore, the study investigated what teachers believe students need to learn, which instructional activities teachers believe they use and what difficulties teachers perceives in teaching. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om likhetstecknet : En kvalitativ studie av lärares undervisning om likhetstecknet i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; [2023]
    Nyckelord :likhetstecken; undervisning; matematik; ekvationer;

    Sammanfattning : Den här studien ger exempel på hur lärare beskriver sin undervisning om likhetstecknets betydelse i årskurserna 1–3 och hur de förhåller sig till den statiska respektive dynamiska uppfattningen av likhetstecknet. Sex lärare har intervjuats i strukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. 6=_  ”Va?! Det är bara två tal” : En litteraturstudie om elevers förståelse av och undervisning om likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; Emma Persson; [2022]
    Nyckelord :likhetstecken; matematik; statisk; dynamisk; algebra;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien handlar om likhetstecknet som är en viktig grund i algebran. Studien är relevant eftersom internationella undersökningar som TIMSS och PISA visar att svenska elevers algebraresultat är lågt och behöver förbättras. LÄS MER

  4. 4. Klassrummet i naturen : En kvalitativ studie om utomhusmiljön som resurs för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Max Briggler; Christoffer Lindell; [2022]
    Nyckelord :Utomhusbaserad undervisning; utomhusmiljö; abstrakt matematik; konkret matematik och natur.;

    Sammanfattning : I dagens skola bygger lärandet mer och mer på abstrakta texter som förstahandsupplevelse. Eleverna sitter still inne och förväntas kunna fokusera en längre tid för att nå uppsatta mål. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning i Grundskolan : Tillfrågade lärares uppfattning om och arbete med elevers taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Madeleine Ingvarsson; [2021]
    Nyckelord :Number sense; mathematics; Elementary School; teachers’ views; classroom work; teacher for special needs education; individual development plan; tutoring; Taluppfattning; grundskolan; matematik; lärares uppfattningar; utvecklingsarbete; åtgärdsprogram; specialundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka lärares uppfattning om sina elevers taluppfattning och vad lärares uppfattningar indikerar avseende elevers taluppfattning.  För att få svar på mina frågor har jag skickat ut en digital enkät till undervisande lärare i matematik i grundskolan. LÄS MER