Sökning: "Elevgrupper stora lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Elevgrupper stora lärande.
1. Är fritidshemmets lärmiljöer tillgängliga för alla?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem anpassar verksamheten för elever inom NPF –spektra samt för de elever som inte diagnostiserats, men som de ser är i behov av extra stöd. Detta i förhållande till de utmaningar som finns på fritidshemmet i stort, såsom stora elevgrupper, integrering av alla elever, kunskap hos lärare samt lärmiljöer. LÄS MER
2. Att skapa en plats för återhämtning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur man arbetar för att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. För att ta reda på det har vi studerat hur arbetet ser ut i planeringsfasen, i utformningen av verksamheten och i arbetet med eleverna. Vi har utgått från en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i fritidshem. LÄS MER
3. Relationsarbete i fritidshem
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar med relationsskapande för elever i behov av särskilt stöd på fritidshem. Vidare undersöks personalens uppfattningar om vad som krävs för ett utvecklat relationsarbete för eleverna. LÄS MER
4. Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. LÄS MER
5. Elevers betydelsefulla inflytande : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems uppfattningar och arbetssätt med elevinflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om elevinflytande och hur de uppmuntrar och skapar möjligheter för elever att utöva inflytande. Studiens frågeställningar är följande: Vilka uppfattningar har lärare i fritidshem gällande betydelsen av elevinflytande? Hur arbetar lärare i fritidshem för att uppmuntra och skapa möjligheter för elever att utöva inflytande? En kvalitativ metod har använts för att besvara studiens syfte. LÄS MER