Sökning: "Elevinflytande - Demokrati i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Elevinflytande - Demokrati i praktiken.

  1. 1. Elevers betydelsefulla inflytande : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems uppfattningar och arbetssätt med elevinflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tess Ganevik; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; elevinflytande; delaktighet; demokrati;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om elevinflytande och hur de uppmuntrar och skapar möjligheter för elever att utöva inflytande.  Studiens frågeställningar är följande: Vilka uppfattningar har lärare i fritidshem gällande betydelsen av elevinflytande? Hur arbetar lärare i fritidshem för att uppmuntra och skapa möjligheter för elever att utöva inflytande? En kvalitativ metod har använts för att besvara studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande i historieundervisningen : -Ett elevperspektiv på undervisning om förintelsen och demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Anette Månedotter; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; förintelsen; historieundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Uppsatsens 3 huvudbegrepp är demokrati, elevinflytande och förintelsen. De hör ihop på det sättet att skolan har ett demokratiskt uppdrag som ska fostra demokratiska medborgare både praktiskt och teoretiskt. Elevinflytande gynnar elevers lärande och demokratiska lärande i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Jönsson; Maria Andersson; [2019]
    Nyckelord :deliberativ kommunikation; demokrati; demokratifostran; demokratimodeller; elevinflytande; läroplan; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER

  5. 5. Elevdemokrati? Ja....vad betyder det?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Garmer; Elin Nilsson; [2019]
    Nyckelord :elevdemokrati elevinflytande EPU elevplanerad undervisning svenskämnet svenskämnet som demokratiämne;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserar på frågan kring hur eleverna ska inkluderas i planering och genomförande av skolarbetet. Vi har valt att undersöka elevdemokrati i skolan generellt och i svenskämnet i synnerhet och belyser både rektors, lärares och elevernas perspektiv. LÄS MER