Sökning: "Elevinflytande ur ett lärarperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Elevinflytande ur ett lärarperspektiv.
1. Att motivera elever iMatematikundervisningen - En studie ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Denna studie undersöker lågstadielärares aktiviteter och metoder som används i klassrummet med syfte att motivera elever samt lärarnas resonemang kring deras urval. Som datainsamlingsmetoder används både observation och intervju. Det insamlade datamaterialet analyseras sedan med hjälp av Självbestämmandeteorin (SBT). LÄS MER
2. Uttryck och attityder till elevdemokrati ur ett elev- och lärarperspektiv.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this systematic review is to compile earlier research regarding student democracy and the different attitudes to it from student- and teacher perspectives. The world we live in is in a constant state of change and even though the world changes, we can’t forget the democratic values that society relies on. LÄS MER
3. Elevinflytande på undervisningens innehåll i moderna språk : Tillämpningsproblematiken ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : In a similar spirit as in the Convention on the Rights of the Child’s 12th article (has entered into force in the Swedish law on January 1 st, 2020), the Swedish curriculums for primary and secondary schools state that implementation of students’ influence is part of the teacher’s mission. This study chooses to focus solely on the influence which students exercise over the teaching content. LÄS MER
4. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER
5. Vad tycker egentligen högstadieelever om läsning? : Ett elevperspektiv på läsandet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att belysa högstadieelevers perspektiv på läsandet i skolan för att se om och hur dessa skiljer sig från ett lärarperspektiv. Detta görs mot bakgrund av forskning kring ungdomars läsvanor, läsmotivationsforskning, aktuella styrdokument samt utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER