Sökning: "Elevnära"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade ordet Elevnära.

  1. 11. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER

  2. 12. Speciallärares arbete med kartläggning i relation till SUM : - en studie om kommunikationens betydelse vid kartläggning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cecilia Lind Behrenfors; Camilla Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :matematik; SUM; speciallärare; specialpedagogik; kartläggning; uppföljning; kommunikation; organisation;

    Sammanfattning : För oss som blivande speciallärare i matematik finns ett särskilt intresse av att utforska speciallärares arbete med kartläggning av elever i särskilda undervisningsbehov i matematik, SUM. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur speciallärare arbetar med kartläggning i relation till elever i SUM och vilket utrymme   som kommunikationen ges i olika processer. LÄS MER

  3. 13. Från is till gas - vattnets faser i årskurserna F-3 : En studie om hur svenska lärare beskriver sitt arbete medvattnets faser, övergångar och begrepp i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ellinor Heitz; [2022]
    Nyckelord :vattnets faser; begrepp; undersökande arbetssätt; bedömning; stöttning;

    Sammanfattning : Den här studien ämnade att undersöka hur lärare beskriver att de arbetar med vattnets olika faser och begrepp i årskurserna F-3. Studien utgick ifrån anonyma enkäter med blandade öppna och slutna frågor. Frågorna fokuserade på undersökande arbetssätt, bedömning och stöttning av eleverna. LÄS MER

  4. 14. Differentierad undervisning - En påverkansfaktor på elevers motivation i matematik? : En studie utifrån lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Andersson; Frida Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; matematik; motivation;

    Sammanfattning : I dagens klassrum finns det en bred mångfald av elever. Därav är det av stor vikt att samtliga elever blir inkluderande i undervisningssammanhanget för att kunna utveckla sina förmågor. LÄS MER

  5. 15. Om mandatet att driva elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Olsson; Yvonne Håkansson; [2022]
    Nyckelord :handledning; läsning; rektor; skolutveckling och speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Håkansson, Yvonne och Olsson, Maria (2022). Om mandatet att driva elevers läsutveckling Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER