Sökning: "Elevperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 821 uppsatser innehållade ordet Elevperspektiv.

  1. 1. Förtroendefulla relationer i enskild musikundervisning : Elevers erfarenheter av sång- och instrumentalpedagogers relationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emelie Enochsson; Maja Hovmark; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; one-to-one; trust; music tuition; Relationskompetens; en-till-en; musikundervisning; förtroende;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ur ett elevperspektiv undersöka vad relationskompetens kan innebära i enskild musikundervisning på gymnasium. Det empiriska materialet som ligger till grund för studiens resultat är inhämtat genom fokusgruppssamtal med elever från en gymnasieskola med musikprofil. LÄS MER

  2. 2. ”Det var bättre än inget…” - En kvalitativ studie om distansundervisning i alfabetiseringsgrupper ur ett lärar- och elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sofie Persson; [2021-03-08]
    Nyckelord :distansstudier; sfi; alfabetisering; grundläggande litteracitet; digitala resurser;

    Sammanfattning : Under våren 2020 drabbade Coronapandemin Sverige. I mars tvingades bland annatvuxenutbildningen och sfi att över en natt lägga om hela sin verksamhet tilldistansundervisning. En av grupperna som finns på sfi kallas alfabetiseringsgrupp.Här studerar människor med ingen eller begränsad erfarenhet av att gå i skola. LÄS MER

  3. 3. ”Jag får försöka tills det går”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Erika Bettinger; Malin Jonsson; [2021-02-08]
    Nyckelord :motivation; grundsärskolan; elevperspektiv; sociokulturella perspektiv; KASAM; medbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande?Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemråd kommer typ random : En fenomenologisk kvalitativ studie om delaktighet och inflytande i fritidshemmet utifrån pedagogers och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola

    Författare :Elisabeth Lundqvist; David Kargl; [2021]
    Nyckelord :Participation; influence; democracy; leisure centers; educators; pupils; Delaktighet; inflytande; demokrati; fritidshem; pedagoger; elever;

    Sammanfattning : From a historical perspective, the view of the child has changed significantly in the last century. An inclusive approach for children with, among other things, rights from the Convention on the Rights of the Child has emerged over time. Schools and leisure centers have slowly changed into doing more accepting and inclusive activities for pupils. LÄS MER

  5. 5. Motivation och körsång på gymnasieskolans estetiska program : en kvalitativ studie utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hellman Per; [2021]
    Nyckelord :körsång; musikpedagogik; motivation; erfarenheter; intresse;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka faktorer som kan påverka elevers motivation med bakgrund i deras intresse och erfarenhet av kursen ensemble med körsång på gymnasieskolans estetiska program. Studien är baserad på tidigare musikpedagogisk forskning, motivations- och skolforskning. LÄS MER