Sökning: "Elevsamarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Elevsamarbete.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. "Då kan man säga att man har två hjärnor i stället för en" : Lågstadielärares och elevers syn på samarbete vid berättelseskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; proximal utvecklingszon; utmaning; stöttning samt kognitiva; sociala; emotionella aspekter;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie undersöker elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av elevsamarbete i lågstadiet. Empirin består av intervjuer med 19 elever och 3 klasslärare som samlades in i samband med att eleverna ombads skriva en berättelse i par. LÄS MER

  3. 3. Kooperativa strategier i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Sandra Winberg; [2023]
    Nyckelord :bas- formella- informella grupper; elevsamarbete; kooperativt lärande; kooperativa strategier; kooperativa strukturer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka uppfattningar låg och mellanstadielärare har om kooperativa strategier i sin matematikundervisning, vilket sätt lärarna uppfattar att eleverna gynnas kunskapsmässigt och socialt när de arbetar med kooperativa strategier, samt lärarnas uppfattning av de mest förekommande kooperativa strukturer och strategierna i matematikundervisningen. Fem lärare som aktivt arbetar kooperativt i sin matematikundervisning har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Digital läsning i skolans tidiga år : Fyra lärares erfarenheter av och syn på undervisning i digital läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Appert; [2021]
    Nyckelord :Digital reading; digital texts; abilities; student cooperation; assessment; Digital läsning; digitala texter; förmågor; elevsamarbete; bedömning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur lärare undervisar elever på lågstadiet i att läsa och förstå digitala texter i klassrumssammanhang. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet som tolkningsram. Materialet i studien bygger på semistrukturerade intervjuer av fyra lärare som undervisar på lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Motiverande statistik : Elevers och lärares uppfattningar om motivation i gymnasieskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Simon Lind; [2021]
    Nyckelord :motivation; statistik; yrkesprogram; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker motivationsfaktorer i gymnasieskolans matematikundervisning. Den riktar in sig på yrkeselever i gymnasiets första år och försöker ta reda på deras egna uppfattningar om vilka undervisningsfaktorer som motiverar dem till att arbeta med statistikområdet. LÄS MER