Sökning: "Elevsvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Elevsvårigheter.

  1. 1. Var brister det? : En litteraturstudie om elevsvårigheter i kombinatorik utifrån Lockwoods modell om kombinatoriskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Henrik Medin; Jonatan Zenkert; [2023]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; kombinatorik; elevsvårigheter; gymnasiematematik;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en litteraturstudie som syftar till att ge en översikt av elevers svårigheter med det matematiska området kombinatorik på gymnasienivå. Fyra vetenskapliga artiklar som dokumenterat elevsvårigheter har analyserats. Analysen gjordes utifrån Lockwoods modell om kombinatoriskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. Kemiundervisning för elever med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maleana Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Kemiundervisning; elevsvårigheter; anpassningar; digital teknik; metoder.;

    Sammanfattning : Det har under de senaste åren alltmer blivit fokus på elever med olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En fråga som man då kan ställa sig är vad kemilärare gör i klassrummet för att vara dessa behjälpliga så långt som det är möjligt. LÄS MER

  3. 3. Den utbredda felanvändningen av proportionalitet och linearitet : En litteraturstudie om vilka svårigheter elever har med proportionalitet och linearitet samt vilka strategier lärare kan använda för att hjälpa eleverna övervinna dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ida Särkimukka; [2022]
    Nyckelord :Proportionalitet; Linearitet; Proportionalitetsresonemang; Elevsvårigheter; Lärarstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien var att undersöka vilka svårigheter elever har med de matematiska begreppen proportionalitet och linearitet. Utifrån dessa svårigheter identifieras sedan ett antal strategier lärare kan använda sig av för att hjälpa eleverna med att övervinna de funna svårigheterna. LÄS MER

  4. 4. Högstadie- och gymnasieelevers svårigheter med det aritmetiska medelvärdet : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Richard Toros; [2020]
    Nyckelord :Statistik; arimetiska medelvärdet; svårigheter; matematik; gymnasieelever; högstadieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie som syftar till att besvara frågeställningen: Vilka matematiska svårigheterförekommer bland högstadie- och gymnasieelever när de löser uppgifter som behandlar det aritmetiska medelvärdet? SamtVilka är skillnaderna mellan högstadie- och gymnasieelevernas svårigheter? Genom att besvara frågeställningarnakartläggs olika typer av elevsvårigheter, vilket kan bidra med information till lärare om hur de kan planera sinmatematikundervisning. I studien undersöks forskningslitteratur angående de svårigheter som finns i målgruppen ochgenom forskningslitteraturen identifieras sju teman av svårigheter. LÄS MER

  5. 5. Vilken roll spelar läromedel i matematikundervisningen? : Fyra lärares relation till läromedel i matematik

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helene Hammenborg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka relationen mellan lärare och läromedel, vilken roll läromedel spelar för lärare vid planering och genomförande av undervisning. Fallstudien bygger på fyra lärares uppfattningar om läromedel och hur de använder dem. LÄS MER