Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Höij; Sofie Kjellberg; William Söderström; [2023]
    Nyckelord :Budget Management; Risk Management; Hedging; Price Hedging; Beyond Budgeting; Rolling Forecast; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering – En explorativ studie om relationen mellan budgeteringsprocessen och riskhanteringsprocessen på en volatil marknad Seminariedatum: 2023-01-10 Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Höij, Sofie Kjellberg & William Söderström Handledare: Elin Funck Nyckelord: Budget, Budget Management, Risk Management, Hedging, Price Hedging, Beyond Budgeting, Rolling Forecast Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur elhandelsbolag inkorporerar riskhanteringsprocessen i budgeteringsprocessen, vilken roll budgeten fyller när risken ökar samt hur risker relaterade till elhandeln hanteras Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats med explorativ karaktär som involverar fem semistrukturerade intervjuer med fyra etablerade elhandelsbolag. Totalt intervjuades nio respondenter. LÄS MER

  2. 2. Kapitalstruktur inom energisektorn - En studie av svenska elhandelsbolag

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexander Dimovski; Axel Gumbricht; [2021-07-08]
    Nyckelord :Kapitalstruktur; Agency Cost Theory; Pecking Order Theory; Energisektorn; Elhandelsbolag; OLS-regression; Finansiell hävstång; Materialla tillgångar; Non-debt tax shield;

    Sammanfattning : Capital structure and the effect that certain factors have on it has been discussed and researched for a long time. The study of capital structure concerns a company’s way of financing and the relationship between equity and debt. Research conducted in different countries has resulted in both similar and different results. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsestrategi vid kundinteraktioner : En jämförandestudie om kundupplevelsen i kundservice på bank och elhandelsbolag

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Industriell ekonomi och organisation

    Författare :Sara Awaijan; Elin Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Banking; Customer Experience; Customer Experience Management; customer service; CX; digital tools; digitalization; electricity; emotional value; energy company; organizational culture; strategy; Bank; Customer Experience Management; CX; digitala verktyg; digitalisering; elhandel; emotionellt värdeskapande; energibolag; kundservice; kundupplevelse; organisationskultur; strategi;

    Sammanfattning : The rapid development of today’s society is accelerated with digitalization and the customers have more possibilities to compare businesses with each-other than before. The focus on Customer Experience have increased in popularity during the last decade and an increasing number of companies have begun to consider the importance of their customers, the society, and their personnel. LÄS MER

  4. 4. Kraftfulla kundrelationer : Kundengagemangets betydelse för relationen och lojaliteten mellan mikroproducenter och elhandelsbolag ur ett A2A-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Felicia Hallin; Sanna Printz; [2017]
    Nyckelord :kundengagemang; kundrelation; kundlojalitet; A2A; aktör; mikroproduktion; mikroproducent;

    Sammanfattning : Vi kan se att mikroproduktion av el ökar i dagens samhället och att detta leder till att relationen mellan elhandelsbolaget och kunden förändras, när kunden övergår från att enbart köpa el till att också producera och sälja el tillbaka till elhandelsbolaget. För elhandelsbolaget uppstår då en ny marknadssituation att ta hänsyn till och vi finner detta intressant att studera då antalet mikroproducenter förväntas öka även framöver. LÄS MER

  5. 5. Grön el är aldrig fel? : En kvalitativ studie om hur elhandelsbolag i Sverige använder sig av CSR-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Fredrik Seeberg; Philip Zetterlund; [2016]
    Nyckelord :Communication; CSR; Energy Corporations; Communication Strategy; Stakeholder Theory; Corporate Social Responsibility; Greenwashing; Green hushing; Kommunikation; CSR; Elhandelsbolag; Kommunikationsstrategi; Stakeholder Theory; Corporate Social Responsibility; Greenwashing; Green Hushing;

    Sammanfattning : Seeberg, Fredrik & Zetterlund, Philip, 2017, Green energy, can it ever be wrong? - A qualitative study about how electricity supply companies uses CSR communications. (Grön el är aldrig fel? - En kvalitativ studie om hur elhandelsbolag i Sverige använder sig av CSR-Kommunikation) Environmental climate changes are a hot topic in the world today. LÄS MER