Sökning: "Elin Bergkvist"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Elin Bergkvist.

  1. 1. Sambandet mellan företagets sociala ansvarstagande, lönsamhet och andelen kvinnor i styrelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Elin Bergkvist; Abdullahi Mohamed; [2020]
    Nyckelord :CSR; lönsamhet; kvinnor; styrelse; jämställdhet;

    Sammanfattning : Titel: Sambandet mellan företagets sociala ansvarstagande, lönsamhet och andelen kvinnor i styrelsenNivå:  Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Elin Bergkvist och Abdullahi Mohamed Handledare: Jan Svanberg Datum: 2020-juni Syfte: I dagens samhälle får företagens hållbarhetsarbete och det sociala ansvarstagandet en alltmer betydande roll. Det leder till att företag måste inkludera sin påverkan på miljön och samhället i beräkningarna istället för att enbart fokusera på vinsten som tidigare var vanligt. LÄS MER

  2. 2. “Man måste ju ändå veta” : BVC-sjuksköterskor och förskolepedagoger om orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Bergkvist; Elin Ohlsén; [2020]
    Nyckelord :BVC-sjuksköterskor; förskolepedagoger; anmälningsskyldighet; orosanmälningar; social interaktion; relationsarbete.;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med utgångspunkt i berättelser om upplevelser och erfarenheter av orosanmälningar hos professionella med anmälningsskyldighet inom förskola och BVC. Studien har med hjälp av semistrukturerade intervjuer och ett hermeneutiskt förhållningssätt gett nya tolkningar och ökad förståelse för de professionellas upplevelser och processen med orosanmälningar. LÄS MER

  3. 3. Varumärket i melodi : En studie om designad musik och dess påverkan på varumärkesassociationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Bergkvist; Sara Westfahl; [2018]
    Nyckelord :designad musik; sinnesmarknadsföring; varumärkesassociationer; organisationsassociationer; varumärkespersonlighet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar hur designad musik påverkar varumärkesassociationer, utifrån aspekterna organisationsassociationer och varumärkespersonlighet. Teorier kring sinnesmarknadsföring, varumärkesassociationer samt analysmodellen Stimuli-Organism-Respons, är underlag för studien. LÄS MER

  4. 4. Har största ägaren betydelse för bolagens värdeskapande? : En studie av dominant familjeägda bolag och dominant institutionellt ägda bolag på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Björnström Elin; Bergkvist Olivia; [2017]
    Nyckelord :ägarstruktur; dominant ägare; familjeägande; institutionellt ägande; värdeskapande; lönsamhet;

    Sammanfattning : Ägarstruktur har konstaterats vara en viktig del i ett bolags styrmekanism och det har sedan länge pågått en debatt kring vad som karakteriserar en optimal ägarstruktur. Ägarskapet sägs ha en varierad grad av påverkan beroende på typ av dominant ägare. LÄS MER

  5. 5. A For Effort? -The effect of CSR advertising on cause and company

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Elin Westerberg; Josefine Bergkvist; [2014]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Advertising; Marketing Effort; Third Person Effect;

    Sammanfattning : Although CSR as a strategic tool is gaining increasingly strong support from strategy giants such as Micael Porter, the connection between advertising and CSR is not yet fully established and as of today only an embryonic body of research investigates the effect on the supported cause. By using a real life initiative carried out by Pressbyrån during the Stockholm Pride Festival 2013, this thesis aims to find out whether advertising a CSR initiative can generate mutual benefits for both the supporting company and the affiliated cause and whether the effects may be enhanced by marketing effort and the perceived influence on self versus others. LÄS MER