Sökning: "Elin Blick"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Elin Blick.

  1. 1. Triangeldramat om skärmtid i förskolan : En diskursanalys av WHO, Lpfö 18 och enkätsvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elin Dahlin Wictor; Julia Gustafsson Frennert; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; diskurser; förskola; normer; skärmtid;

    Sammanfattning : I denna studie har vi haft som ansats att belysa problem som uppstår när pedagoger i förskolan ställs inför att förhålla sig till WHOs (2019a) dokument samt Lpfö 18 (2018), eftersom dessa två dokument emellanåt motsäger varandra. Syftet med uppsatsen är att genom ett normkritiskt perspektiv och ett diskursteoretiskt angreppssätt undersöka vilka diskurser och ‘sanningar’ som lyfts kring skärmtid hos barn, utifrån tre empiriska delar. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelser vid användning av National Early Warning Score En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Agnes Börjesson Skölling; Elin Engdahl; [2021]
    Nyckelord :Sjuksköterska; upplevelser; National Early Warning Score; NEWS; patientsäkerhet; omvårdnad; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: National Early Warning Score (NEWS) är ett bedömningsinstrument som används av sjuksköterskor för att tidigt identifiera avvikande vitala parametrar. Förändring i de vitala parametrarna kan vara en indikation på ett försämrat allmäntillstånd vilket kan leda till död. LÄS MER

  3. 3. Vad händer i intersektionerna? : En kvalitativ läroboksanalys av klass, kön och ålder i läroböcker i svenska för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Elin Lindskog; Sara Paulsson; [2020]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Innehållsanalys; Intersektionalitet; Läroböcker;

    Sammanfattning : Följande studie ämnar synliggöra hur kategoriseringarna klass, kön och ålder framställs i läroböcker för svenskämnet i grundskolans årskurs 1–3. Studien är en kvalitativ innehållsanalys av läroboksserien ABC-klubben(Wänblad, 2017), där sex av seriens nio läroböcker analyseras. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet, etnicitet och kultur i läromedel : En studie av två SVA-läroböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elin Logara; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; etnicitet; kultur; lärobok; etnocentrism; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka flerspråkighet, etnicitet och kultur i tvåläroböcker i svenska som andraspråk för gymnasiet. Tidigare forskning har visat påförekomsten av etnocentrism i läromedel, men forskningen kring SVA-läromedel ärbegränsad. LÄS MER

  5. 5. Målningens blick

    Master-uppsats, Kungl. Konsthögskolan

    Författare :Elin Odentia; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER