Sökning: "Elin Engström"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Elin Engström.

  1. 1. Vårt större fädernesland – Paneuropa i Tidevarvet och svensk debatt 1924–1936

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Emma Engström; [2024-02-14]
    Nyckelord :Europeism; Elin Wägner; Tidevarvet; Paneuropa; mellankrigstiden;

    Sammanfattning : This is a reception study on how the idea of Paneuropa, as launched by the austrian count Richard Nikolaus Coudenhove-Kalergi in 1923, was received by the political weekly magazine Tidevarvet, a product of – and an opinion forming organ for – the social liberal wing of the Swedish suffrage- and peace movements. The main purpose is to examine to what extent there was an existent Europeanism in the public debate in Sweden during the interwar period, and how that discourse was constructed through the conceptual pairings disruption/unity and parts/whole. LÄS MER

  2. 2. Varumärkeskännedom, digital innehållsmarknadsföring på sociala medier eller eWOM : En kvantitativ studie om vilket som har störst påverkan på konsumenters köpbeslut online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ebba Engström; Elin Svensson; [2023]
    Nyckelord :Brand awareness; Electronic word of mouth eWOM ; Content marketing; Social media; Online purchase decisions; Varumärkeskännedom; Elektronisk mun-till-mun eWOM ; Innehållsmarknadsföring; Sociala medier; Köpbeslut online;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of the study is to find out which factor of brand awareness, digital content marketing on social media and eWOM, has the greatest impact on a consumer's online purchase decision.  Methodology: A quantitative study that aims to create a basic understanding of which variable of brand awareness, social media content marketing and eWOM has the greatest impact on a consumer's purchase decision. LÄS MER

  3. 3. "För det är enda sättet att få bort skamstämpeln" : - En kvalitativ studie om anhöriga till personer med missbruksproblematik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Filippa Engström; Elin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Coping strategies; Shame; Stigma; Relatives of people with substance abuse; Copingstrategier; Skam; Stigma; Anhöriga till personer med missbruksproblematik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att upplysa om anhörigas upplevelser av att leva med en person med missbruksproblematik. Det är en kvalitativ studie där åtta podcastavsnitt har analyserats kring anhöriga till personer med missbruksproblematik. LÄS MER

  4. 4. New Opportunities or Just a Pawn in the Game : Effects of Psychological Ownership on Employee Retention in M&A

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anastasija Poprjaduhha; Elin Engström; [2022]
    Nyckelord :mergers and acquisitions; M A; psychological ownership; employee commitment; employee involvement; retention; acquired firm employees;

    Sammanfattning : Mergers and acquisitions (M&A) is a widely used strategy, however, the failure rate is high, and especially in the acquired firm, acquisitions often result in higher turnover rates. There is a lack of understanding of psychological processes causing employee turnover. LÄS MER

  5. 5. Kulturens inflytande på belöningssystem och motivation inom TQM-styrda organisationer i Japan och Sverige : En komparativ flerfallsstudie med ett interkulturellt angreppssätt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elin Engström; Azin Valiollah Kohan; [2021]
    Nyckelord :TQM; Culture; Organizational Culture; Business Culture; National Culture; Remuneration Systems; Motivation.; TQM; Kultur; Organisationskultur; Affärskultur; Nationalkultur; Belöningssystem; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I den globala ekonomin blir servicekvalitet allt viktigare och företagen på den internationella konkurrensutsatta marknaden behöver erbjuda överlägsen service för att överleva. Kvaliteten på service är det som mäter prestationens utfall. LÄS MER