Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. När rädslan för det som är annorlunda skapar utanförskap : – En kvalitativ text- och bildanalys av författaren Mats Strandbergs och illustratören Sofia Falkenhems bokserie Monstret Frank (2019)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nederman; Helen Österman; [2022]
    Nyckelord :Värdepedagogik; värdegrundsarbete; barnlitteratur; högläsning; sociokulturellt perspektiv; hermeneutiskt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken didaktisk potential bokserien Monstret Frank (2019) har med utgångspunkt i skolans värdegrundsarbete. Undersökningen baseras på en kvalitativ bild- och textanalys där vi utgått från läsarens tolkning av bokserien. LÄS MER

  2. 2. Vad är viktigast? : En kvalitativ vinjettstudie om hur socialsekreterare resonerar kring vad som är barnets bästa i frågor som gäller familjehemsplacerade barns fortsatta boende.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Elin Frank; Hanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The best interests of the child is a principle that social workers need to consider in their work.However, there is no clear definition of what the best interests of the child entail. Socialworkers make different intervention decisions even though they are presented with the sameinformation and misjudgments can lead to serious consequences. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik och naturvetenskap – inlärnings- och hälsoeffekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Brzezinski; Elin Frank Granberg; [2021]
    Nyckelord :health; health impact; learning; science; outdoor education; hälsa; hälsopåverkan; lärande; naturvetenskap; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt inriktar sig mot utomhuspedagogik i lågstadiet inklusive förskoleklassen. Syftet med arbetet har varit att ta reda på hur utepedagogik och regelbunden utevistelse påverkar elever både ur ett inlärningsperspektiv samt ur ett hälsoperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Muren - den bortglömda agenten: Aktörskap, materialitet och konflikt i Belfast

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Sandberg; Erica Frank; [2021]
    Nyckelord :Actor-Network-Theory; ANT; aktörskap; Belfast; mur; materia; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar fredsmurarnas roll i Belfast och syftar till att öka förståelsen för materias aktörskap samt betydelse i konflikt. Undersökningen utgår från befolkningens uppfattningar av murarna och empiri analyseras djupgående genom fallstudiemetod. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och dess påverkan på stress : En tvärsnittsstudie på högstadieungdomar

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kristin Bastrup Frank; Elin Heving; [2020]
    Nyckelord :Stress; physical activity; gender differences; adolescents; Stress; fysisk aktivitet; könsskillnander; ungdomar; högstadie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien är att undersöka om högre fysisk aktivitetsnivå kan minska effekten av stressrelaterad ohälsa hos ungdomar i klass 8. Syftet var också att se om det fanns några skillnader mellan könen i upplevd stress samt hur vanligt det är med pulshöjande fysisk aktivitet samt vardagsmotion bland tjejer och killar i klass 8. LÄS MER