Sökning: "Elin Persson"
Visar resultat 21 - 25 av 158 uppsatser innehållade orden Elin Persson.
21. Hur drama kan bli en pedagogisk möjlighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning med hjälp av tre frågeställningar som lyder Vad är förskollärares uppfattningar om när drama används i undervisningen? Vad uppfattar förskollärare är syftet med att använda drama i undervisning? samt Vad uppfattar förskollärare som kritiska aspekter i undervisningen där drama kan skapa förutsättningar för barns lärande? En fenomenografisk ansats valdes genom hela studien då den innefattar hur olika människor har olika uppfattningar om samma fenomen, men även variationen av uppfattningar som finns runt ett specifikt fenomen. Resultatet av analysen är uppdelat i tre kategorier, den första kategorin är När drama kommer till uttryck i undervisningen, andra kategorin är Avsikten med drama i undervisningen och det tredje kapitlet är Dramats möjlighet i lärandet. LÄS MER
22. Revisorns roll i mindre företag : En kvalitativ studie som beskriver revisorns roll utifrån ett nätverksperspektiv
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Mindre företag tenderar att ha ett behov av att samarbeta med externa aktörer för att tillgodogöra sig de resurser som krävs för att åstadkomma en lönsam verksamhet. Revisorn är en extern aktör som samtliga företag, i den här studien, är tvungna att ha enlig svensk lag. LÄS MER
23. Meningsfullt lärande i det naturvetenskapliga klassrummet : En studie om vad som skapar engagemang i undervisningen ur lärare och elevers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Denna kvalitativa studie grundar sig i syftet att undersöka vad meningsfull undervisning i detnaturvetenskapliga klassrummet innebär ur ett lärar- och elevperspektiv i årskurs 4–6. Vilka metodersom engagerar eleverna och som lärare använder eftersom studier visar att ämnet inte engagerareleverna då de har svårt att se syftet med undervisningen. LÄS MER
24. Characterization of an unknown amyloid fibril protein
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : Amyloidosis is a group of diseases where misfolded proteins aggregate in the body. These aggregates are called amyloid and today there are 37 different known amyloid proteins. Diagnosis of amyloidosis is done by Congo Red staining to find amyloid, and typing with immunohistochemistry together with mass spectrometry. LÄS MER
25. Det komplexa närvarofrämjande arbetet : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka specialpedagogers uppfattningar gällande närvarofrämjande arbete på några högstadieskolor samt vilka framgångsfaktorer och utmaningar de upplevde. Undersökningen intog en kvalitativ ansats där metoden var digital enkät och intervju. LÄS MER