Sökning: "Elin Samuelsson"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden Elin Samuelsson.

  1. 6. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning hur förskollärare arbetar och skapar förutsätnningar för fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Samuelsson; Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; pedagog; KASAM; salutogent synsätt; motorik; planerad aktivitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER

  2. 7. Miljöns utformning och barns delaktighet i montessoriförskolor : En kvalitativ studie om barns agentskap i montessorimiljön med inspiration från ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Samuelsson; Beatrice Bertilsson; [2020]
    Nyckelord :Montessori; förskola; montessoriförskola; delaktighet; miljö; agentskap; normkritiskt perspektiv; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap kring vilka normer som styr montessoripedagogers uppfattningar på barns agentskap, hur barn får makt och delaktighet över sitt lärande, samt hur miljö och material utformas för att gynna barns lärande och utveckling i montessoriförskolor. Forskningsfrågorna i studien är: Vilken betydelse ger montessoripedagoger inom montessoriförskolor utformningen av den pedagogiska miljön för barns utveckling och lärande? Hur uppfattar montessoripedagoger barns möjlighet till delaktighet i den pedagogiska miljön i montessoriförskolor? Studien genomfördes med individintervjuer med sex montessoripedagoger, som har stor kunskap om montessoripedagogiken. LÄS MER

  3. 8. A Confidence Measure for Deep Convolutional Neural Network Regressors

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Deep convolutional neural networks can be trained to estimate gaze directions from eye images. However, such networks do not provide any information about the reliability of its predictions. As uncertainty estimates could enable more accurate and reliable gaze tracking applications, a method for confidence calculation was examined in this project. LÄS MER

  4. 9. Controllerns roll : Från generalisering till nyansering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Louise Samuelsson; Mikael Bergström; [2019]
    Nyckelord :Management accountant; Management accountant role; Beancounter; Business partner; Accounting controller; Business controller; Chamberlain; Analyst; Educator; Coach; Expectations and perceptions; Internal limitations; External limitations; Organizational position; Work assignments and actions; Interview study; Manufacturing sector; Controller; Controllerroll; Beancounter; Business partner; Accounting controller; Business controller; Kamrer; Analytiker; Pedagog; Coach; Förväntningar och uppfattningar; Interna begränsningar; Externa begränsningar; Organisatorisk position; Arbetsuppgifter och handlingar; Intervjustudie; Tillverkande sektorn;

    Sammanfattning : Examensarbete, civilekonomprogrammet inriktning Controller, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Växjö.  Kurskod 4FE18E, 30hp, VT2019   Författare: Mikael Bergström och Louise Samuelsson Handledare: Elin Funck   Titel: Controllerns roll - från generalisering till nyansering   Bakgrund: I takt med att företagen och dess ekonomistyrning utvecklats sägs controllerrollen gått från att vara en beancounter till en affärsinriktad business partner. LÄS MER

  5. 10. Är det verkligen sant? Att hitta, sortera och värdera information i skolans undervisning : En litteraturstudie om hur skolan arbetar med källkritik, informationskompetens och kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier; Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN)

    Författare :Elin Samuelsson; Christos Dobros; [2018]
    Nyckelord :Källkritik; kritiskt tänkande; informationskompetens; MIK;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie i syfte att utforska hur begreppen och förmågorna källkritik, informationskompetens och kritiskt tänkande tas upp och arbetas med i dagens skola. Vi har här utgått från tre frågeställningar som är: Hur arbetar lärare och elever med att utveckla sin informationskompetens i grundskolan? Vilka undervisningsstrategier används i dagens skola om källkritik och kritiskt tänkande? Varför bör skolan och lärare undervisa i källkritik och kritiskt tänkande? Vi har i denna studie använt oss av databassökning och manuell sökning för att få fram ett sådant bra utbud av litteratur som möjligt. LÄS MER