Sökning: "Elin Sjöberg"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Elin Sjöberg.

  1. 1. Väsentlig anknytning och OECD:s modellavtal : Förhållandet mellan nationell rätt och OECD:s modellavtal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Aleyna Erzurum; Elin Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen redovisar förhållandet mellan Sveriges regler om väsentlig anknytning och OECD:s modellavtal. Detta görs genom användandet av en rättsdogmatisk metod, därav besvaras uppsatsens syfte utifrån en analys av den gällande rätten. LÄS MER

  2. 2. Distansarbetets påverkan på medarbetares upplevda produktivitet : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Rasmus Meller; Elin Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :productivity; Human Resource Management; working from home.;

    Sammanfattning : Title: the impact of telework on employees’ perceived productivity – A qualitative study with a Swedish university at the center Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in business administration Authors: Rasmus Meller and Elin Sjöberg Supervisor: Jean Claude Mutiganda Date: 2022 - January Background and Purpose: Working from home has not been a widespread phenomenon, but in the spring of 2020 it became increasingly common as the covid-19 pandemic spread around the world. On March 17, 2020, the recommendation came that those who can, should work from home. LÄS MER

  3. 3. Sociala kontroverser och finansiell prestation med det sociala ESG-betyget som moderator : En kvantitativ studie på 487 publika bolag under en sexårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Linn Sjöberg; Elin Westerlund; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; the social ESG-score; social controversies; financial performance; legitimacy theory; stakeholder theory; CSR; ESG; sociala ESG-betyget; sociala kontroverser; finansiell prestation; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Hållbarhet är ett ämne som vuxit och företags ageranden granskas i allt större utsträckning. För företag som går emot omvärldens krav och förväntningar höjs kritiska röster, ofta i media, vilket kan påverka företaget i fråga. LÄS MER

  4. 4. Det sanna priset för #samarbete : Varumärkesimageinverkan vid influencer marketing av kontroversiella produkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Emma Sjöberg; Elin Rubin; [2020]
    Nyckelord :varumärke; varumärkesimage; influencer marketing; kontroversiella produkter; kundbaserat varumärkeskapital;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ge ökad förståelse för hur influencer marketing av kontroversiella produkter inverkar på influencers och företags varumärkesimage. Syftet har uppnåtts genom besvarandet av forskningsfrågor rörande sociala medie-användares uppfattning av influencers personliga varumärke, företags varumärke samt eventuella skillnader mellan uppfattningarna. LÄS MER

  5. 5. En hjälpande tass : En studie om hundens inverkan på ungdomars välbefinnande, samhörighet och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Elin Sjöberg; Lovisa Berglund; [2020]
    Nyckelord :well-being; fellowship; self-esteem; youths; dog; välbefinnande; samhörighet; självkänsla; ungdomar; hund;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att beskriva och förstå hur samvaro med hund kan bidra till att öka ungdomars välbefinnande, samhörighet och självkänsla. Studien har utgått från en etnografisk metodansats där två observationer genomförts på en hundkurs för ungdomar i en kommun i Sverige. LÄS MER