Sökning: "Elin Westman"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Elin Westman.

  1. 1. Att leda med hjärta eller hjärna? : Autentiskt ledarskap inom en organisation som säger sig tillämpa lean

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Westman Anna; Elin Mellqvist; [2018]
    Nyckelord :authentic leadership; lean; autentiskt ledarskap; lean;

    Sammanfattning : Autentiskt ledarskap representerar ett nytt område inom ledarskapsforskning och fokuserar på ett äkta och genuint ledarskap som återspeglar ledarens sanna jag. Samtidigt finns tvetydigheter om det går att vara sann mot sig själv eller om organisatoriska komplexiteter försvårar ens möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Mobbning i förskolan - finns det? : En undersökning om hur mobbning uttrycker sig i förskolan och pedagogers attityder till fenomenet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Wahlby Jonsson; Marianne Westman; [2016]
    Nyckelord :mobbning; systematisk exkludering; kränkande behandling; förskola; pedagogers förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om mobbning förekommer mellan barn inom förskolan.Mobbning inom skolans sfär är väl känt, men det är först på senare år forskare börjat intressera sig för fenomenet inom förskolans domäner. LÄS MER

  3. 3. Otålig gaphals – en strateg? : En studie om hur elever söker hjälp och påkallar lärarens uppmärksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Gädda; Caroline Westman; [2013]
    Nyckelord :Pedagogy; help seeking; classroom; raising hand; attention; boy; girl; Pedagogik; söka hjälp; klassrum; handuppräckning; uppmärksamhet; pojke; flicka; vänta;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka strategier som är effektivast för att få hjälp och påkalla lärares uppmärksamhet i klassrummet samt om dessa skiljer sig mellan pojkar och flickor respektive årskurs två och sex. Frågeställningarna lyder: hur påkallar eleverna lärares uppmärksamhet och söker hjälp i klassrummet? Hur länge behöver eleverna vänta på hjälp? Metoden för studien är observation och totalt genomfördes 66 observationer i årskurs två och sex. LÄS MER

  4. 4. Vem är det som stör i klassrummet? : En studie om pojkars och flickors verbala störande beteenden kopplat till relativ ålder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Gädda; Caroline Westman; [2012]
    Nyckelord :stör; klassrum; relativ ålder; störande beteenden; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att öka förståelsen för elevers verbala störande beteenden i förhållande till kön och relativ ålder. Hur ser fördelningen av undervisnings- respektive ickeundervisningsrelaterade verbala störande beteenden ut mellan pojkar och flickor samt elever födda första respektive sista kvartalet? Hur påverkas pojkars och flickors undervisnings- respektive ickeundervisningsrelaterade verbala störande beteenden av relativ ålder? Metod Metoden för studien är observation och totalt genomfördes 21 observationer i två klasser i årskurs 2. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar en aktieanalystillförlitlighet? : En kvantitativ studie om relationen mellan tillförlitligheteni en aktieanalys och dess innehåll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :John Karlsson; Elin Westman; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : A debate in finance is whether a random investment gives the same return as carefully choose and valuing an amount of shares to invest in. Stock valuating Stock valuation is often done by fundamental valuation models, based on the company's underlying character, which tries to put a correct price on the stock. LÄS MER