Sökning: "Elisabeth Ohlsson"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Elisabeth Ohlsson.

  1. 1. Hållbar utveckling i hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om upplevda hinder och möjligheter för undervisning om miljömässigt hållbar matlagning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Elisabeth Lampinen; Victoria Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Hem- och konsumentkunskap; Miljö; Intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling är en angelägenhet som alla bör sträva efter att uppnå i sitt dagliga liv. Integreringen av hållbarhet i undervisning har varit föremål för flera studier och det finns utmaningar, såsom en begränsad tidsram och normativ undervisningstradition, men lärare i HKK kan stärka undervisningen genom att fokusera på matprocessen, öka kunskapen om ingredienser och synliggöra normer och värderingar i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Samspelets betydelse för en språkfrämjande lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mathilda Pehrsson; Elisabeth Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Emergent literacy; Literacy; Literacyevent; Literacy practice; Interaction; Scaffolding; Language disorder; Literacitet; Samspel; Scaffolding; Språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar för att skapa en lärmiljö som främjar barnens språkutveckling. Studien fokuserar på hur pedagogerna använder lärmiljön och litteraturen för att stötta barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Från G till E : Perspektiv på ett läroplansbyte

    Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Elisabeth Ohlsson; [2012]
    Nyckelord :curriculum; implementation; grades; assessment; Swedish language; teachers; läroplan; implementering; betyg; bedömning; svenskämnet; lärare;

    Sammanfattning : The essay treats how a process of implementation was executed and the teachers’ relation to two curricula, Lpo94 and Lgr11, with two different grading systems, which have functioned as models for one and the same year. The purpose is to investigate the ways in which a change in curricula and syllabus affects teachers in their teaching and assessment practice in the subject of Swedish at secondary school. LÄS MER

  4. 4. Vad påverkar valet kring aktivering alternativt kostnadsföring av immateriella tillgångar?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Rezarta Sopa; Marina Hansson Ohlsson; Elisabeth Gustafsson; [2007]
    Nyckelord :immateriella; tillgångar;

    Sammanfattning : Immateriella tillgångar är i de flesta företag till mängden fler än de materiella tillgångarna. Därför har intresset för de immateriella tillgångarna ökat i dagens samhälle. Företag kan antingen välja mellan att aktivera eller kostnadsföra de immateriella tillgångarna. LÄS MER