Sökning: "Elitfotbollsföreningar"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Elitfotbollsföreningar.
1. Jämställdhet i svensk idrott: Möjligheter och hinder på organisationsnivå inomsvenska elitfotbollsföreningar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Arbetet mot en ökad jämställdhet är en kontinuerlig strävan i såväl samhället som inomidrotten. Riksidrottsförbundets arbetar utifrån orden att arbetet för en jämställd idrott skaaldrig utelämnas, utan finnas med i alla processer, nivåer och beslut (Larsson & Linghede,2020). LÄS MER
2. Genuina intentioner eller enbart ett sätt att vinna legitimitet? : En studie rörande CSR inom skandinaviska elitfotbollsföreningar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Corporate Social Responsibility has experienced an increase in attention within the academic literature in recent decades. CSR can be more specifically described as organizations' responsibility in regard to their societal impact. LÄS MER
3. Hur arbetar fotbollsföreningar med att öka social hållbarhet genom CSR?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Corporate social responsibility (CSR) har blivit allt mer populärt inom idrottsrörelsen ställer detta högre krav på föreningarna att ta det sociala ansvaret för samhällsutvecklingen och samhällsproblem. Syftet med studien är att analysera fotbollsföreningar i Skåne och deras förhållningssätt till den sociala hållbarheten genom att initiera olika typer av CSR-arbeten. LÄS MER
4. Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningTitel: Sydsvenska elitfotbollsorganisationers arbete med marknadsföring i nutid.Nivå: Kandidatexamen Sport ManagementFörfattare: Mikael SvenssonHandledare: Tomas PetersonSyfte: Syftet är att undersöka och analysera vilka skillnader det finns mellan herr- och dam elitfotbollsorganisationer utifrån ett organisationsperspektiv, samt hur och i vilken utsträckning de arbetar med marknadsföringsmixen 7P för att bibehålla och förbättra sitt fotbollsvarumärkes marknadsposition. LÄS MER
5. Spänningen mellan det ideella och kommersiella inom svensk elitfotboll : – En kvalitativ studie om villkoren som utmanar idrottens demokrati
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : This study aims to explore how individuals who are operating Swedish elite football clubs manage the tension between non-profit and commercial logics, and whether organizational form is important when managing them. The respondents in this study are individuals with positions at the very highest organizational level, and predetermined themes that concern the tension within Swedish elite football were used in the design of the interview guide. LÄS MER