Sökning: "Ellinor Lundgren"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Ellinor Lundgren.

  1. 1. Förklaringsfaktorer för CSR-delgivning : En kvantitativ studie om social och miljömässig rapportering hos börsnoterade företag i Sverige

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anthonia Lundgren; Ellinor Bergling; [2022]
    Nyckelord :Social Responsibility CSR ; CSR-disclosure; Global Reporting Initiative GRI ; Firm-specific characteristics; Annual report; Sweden; Corporate Social Responsibility CSR ; CSR-delgivning; Global Reporting Initiative GRI ; Företagsspecifika variabler; Årsredovisning; Sverige;

    Sammanfattning : Klimatförändringar, globaliseringen och företagsskandaler har medfört att CSR fått en ökad uppmärksamhet på senare tid, något som ökat kraven på transparens i företagens rapportering. Samtidigt är CSR ett föränderligt koncept som skiljer sig mellan nationer, vilket gett upphov till varierande resultat i studier som undersökt begreppet i relation till informationsdelgivning. LÄS MER

  2. 2. Vem kan bli bankdirektör? : Avancemangsmöjligheter i en svensk bank år 2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Nyström; Ellinor Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Jämställdhet; Bank- och finansbranschen; Handelsbanken; Tvärsnittsdesign; Kvantitativ; Linjär regressionsanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar övergripande till att studera avancemangsmöjligheter inom Handelsbanken Capital Markets i relation till anställdas kön, uttagen föräldraledighet och anställningstid. Jämställdhet på en arbetsplats definieras i denna studie utifrån frekvensmått på 40/60 gällande kön, medan avancemangsmöjligheter definieras utifrån att besitta en chefsposition. LÄS MER

  3. 3. Hur kommunicerar ni för att attrahera användare? : En kvalitativ studie om hur delningsekonomiföretag kommunicerar med användare i sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ellinor Lundgren - Eneheim; Paulin Orlander Arvola; [2019]
    Nyckelord :Sharing economy; Social media; Social media communication; The consumer journey; Attracting users; Delningsekonomi; Sociala medier; Kommunikation; Kundens köpprocess; Attrahera användare;

    Sammanfattning : Delningsekonomiföretag kännetecknas av digitala plattformar vars värde ökar med antalet användare. Tidigare forskning har dock visat på att svårigheter existerar angående vem, samt vilka kanaler marknadskommunikationen ska ske genom för att nya användare ska attraheras. LÄS MER

  4. 4. Soldater i McDonalds tjänst : En kvalitativ innehållsanalys av reklamfilmen "Fler borde göra donken"

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellinor Lundgren; Susanna Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Myths; The hero soldier; Military conscription; Advertisement; Semiotics; Rethorics; Myter; Hjältesoldat; Värnplikt; Reklam; Semiotik; Retorik;

    Sammanfattning : Reklamfilmen “Fler borde göra donken” publicerades 2017 som en del i McDonalds reklamkampanj “Gör donken”. Den uppstår i svallvågorna av att allmän värnplikt återinförs i Sverige och flyktingkrisen 2015. LÄS MER

  5. 5. "Madame non" : Rapporteringen om Angela Merkel i svenska och spanska tidningar på webben 2011-2012

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Ellinor Wennberg; Fernando Gonzalez; [2013]
    Nyckelord :Angela Merkel; framing theory; narrative role; media systems; Angela Merkel; gestaltningsteori; narrativ roll; mediepolitiska system;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen belyser hur Tysklands förbundskansler, Angela Merkel, representerades i svenska och spanska nyhets- och opinionsartiklar på webben mellan datumen 3 januari 2011 och 29 december 2012. Merkel blev en allt viktigare politiker inom EU i och med eurokrisen som tog fart år 2008, då Tyskland var ett av de länder som gav mest pengar till de stödlån som EU utfärdade till bland annat Spanien. LÄS MER