Sökning: "Else Jensen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Else Jensen.

  1. 1. Trivsel och databaserad design : samspel eller konkurrens?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nils Jensén; Elias Ander; [2021]
    Nyckelord :computational design; the design process; architecture; urban design; well-being; daylighting; databaserad design; designprocessen; arkitektur; stadsbyggnad; trivsel; dagsljus;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks de nya designverktyg som samlas under begreppet databaserad design, som bygger på kvantitativa värden, och huruvida dessa verktyg kan utvecklas för arbete med trivsel i centrum i byggd miljö, med särskild hänsyn tas till kvalitativa värden ‒ specifikt dagsljus. Arbetet börjar med att ta reda på vad databaserad design innebär, hur det används i Sverige idag, och om det kan hjälpa oss med att uppnå vad vi uppfattar som trivsamt dagsljus. LÄS MER

  2. 2. Sexualundervisning eller befolkningskontroll? : En kvalitativ textanalys av Elise Ottesen-Jensen och Elin Cederbloms texter om sex och samlevnad mellan åren 1909-1928

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Rebecka Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Sweden; 20th century; sex education; Elise Ottesen-Jensen; Elin Cederblom; gender; intersectionality; population planning; eugenics.;

    Sammanfattning : This thesis discusses authors Elise Ottesen-Jensen and Elin Cederblom’s texts on sex education in the early 20th century. The purpose of this thesis is to examine how sexuality, women, men and gender are portrayed in the texts and books. LÄS MER

  3. 3. The Most Disturbing Definition: Are Extreme Cinema Films Part of One Big Genre?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Lancelot Jensen; [2020]
    Nyckelord :Extreme Cinema; Extreme Film; Extreme Movies; Disturbing; Controversial; Graphic; Violence in film; Sex in film; Sexual violence in film; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : In this essay I have looked at how the term extreme cinema should be categorized. Should it be categorized as a genre, a subgenre, an umbrella term or something else. To find this out I have divided the essay into three chapters, one long and two short. LÄS MER

  4. 4. Integrationens Tvetydighed : en retorisk analyse af trepartsforhandlingerne (2016) om arbejdsmarkedsintegration mellem den danske regering og arbejdsmarkedets parter.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alexander Stevns Jensen; [2016]
    Nyckelord :The Danish Model; Socialkonstruktionisme; Flygtninge; Det Danske Arbejdsmarked; Trepartsforhandlinger; Den Danske Model; Mänskliga rättigheter; Human rights; Three Part Negotiations; The Danish Labor Market; Democracy; Refugees; Politics; Rhetoric; Social Constructionism; Den Danska Modellen; Trepartsförhandlingar; Den Danska Arbetsmarknaden; Demokrati; Flyktingar; Integration; Politik; Retorik; Socialkonstruktionism; Framing; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Titel: Integrationens tvetydighet: En retorisk analys av trepartsförhandlingarna (2016) om arbetsmarknadsintegration mellan den danska regeringen och arbetsmarknadens parter. Författare: Alexander Stevns Jensen Handledare: Rouzbeh Parsi Denna studie undersöker hur debatten om integration fördes mellan den danska regeringen och arbetsmarknadens parter fram till underskriften av trepartsavtalet om arbetsmarknadsintegration den 17 mars i år. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofie Andersson; Caroline Johansson; Jannica Jensen; [2009]
    Nyckelord :Nya Zeeland; läsutveckling; läsförståelse; ana;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultati de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följandefrågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?MetodVi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. LÄS MER