Sökning: "Emelie Börjesson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Emelie Börjesson.

  1. 1. Tillgänglig lärmiljö : Nyckeln till ett fritidshem för alla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Ferm; Emelie Holmsbo; Sophie Börjesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; tillgänglig lärmiljö; erfarenheter; teori och praktik; elevers behov; tillmötesgå; inkludering; kunskap.;

    Sammanfattning : Inledning  Studien ämnar undersöka hur fritidshemslärare definierar begreppet tillgänglig lärmiljö och vilka förutsättningar de ges för att skapa en inkluderande fritidshemsverksamhet. Studien behandlar frågeställningarna utifrån flertalet infallsvinklar och ger en bred insyn i det komplexa uppdrag lärare i fritidshem besitter. LÄS MER

  2. 2. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om hur barn upplever sitt inflytande i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pauline Börjesson; Emelie Hugosson; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; delaktighet; inflytande; förskollärare; barn; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn upplever sitt inflytande i förskolans verksamhet. Det här framkommer genom två frågeställningar som inriktar sig på vilka situationer och begränsningar det finns för barns inflytande i förskolan. Studien är kvalitativ och utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. ”Det jag säger är ju deras lag” : Socialarbetares resonemang om maktens och handlingsutrymmets tvetydighet på en SiSinstitution

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbete

    Författare :Emelie Ohlin; Hanna Börjesson; [2016]
    Nyckelord :socialarbetare; Total institution; makt; handlingsutrymme; teckenekonomi; särskilda befogenheter; intervjuer;

    Sammanfattning : Makt inom socialt arbete, speciellt inom myndighetsutövning, har varit ett återkommande tema under vår tid på socionomprogrammet vid Linköpings universitet. Däremot har det talats mindre kring makt inom verksamheter som arbetar på uppdrag av socialtjänsten. LÄS MER

  5. 5. Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindgren Arnoldsen; Victoria Arvidsson; [2014-08-22]
    Nyckelord :Gråzon; Marknads- och demokratidriven yttrandefrihet; semiotik; redaktionell text; extliknande reklam; textreklam; tryckt nyhetspress; TU;

    Sammanfattning : Titel: Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad? Författare: Emelie Lindgren Arnoldsen & Victoria Arvidsson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Vårterminen 2014 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 27 (exklusive abstract, executive summary, källförteckning och bilagor) Antal ord: 12 595 (exklusive abstract, executive summary, innehållsförteckning, källförteckning och bilagor) Syfte: Att undersöka hur skillnaden mellan textreklam, textliknande reklam och redaktionell text uppfattas i tryckt nyhetspress. LÄS MER