Sökning: "Emelie Olofsson"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Emelie Olofsson.

  1. 1. En förskola för alla? : Specialpedagogik-ett arbetssätt för att skapa en inkluderande förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Olofsson; Linda Hedman; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; inkludering; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vad förskollärare anser vara viktigt i arbetet med barn i behov av särskilt stöd gällande deras egna förhållningssätt och planeringen av en inkluderande verksamhet. Vi har valt att utgå ifrån ett sociokulturellt perspektiv som fokuserar på lärande i samspel, kommunikation och att barnen är kompetenta individer. LÄS MER

  2. 2. Bortom Bygden : En studie av jämtländska svärd i fjällen under yngre järnålder och en diskussion kring dess tolkning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Emelie Olofsson; [2018]
    Nyckelord :Jämtland; yngre järnålder; arkeologi; svärd; grav; depå;

    Sammanfattning : Beyond the vicinity A study of swords in the mountain region of Jämtland County during the LateIron Age and a discussion of their interpretation. This bachelor thesis discusses the function of swords found in the mountain region of Jämtland County during the Late Iron Age. LÄS MER

  3. 3. Ett klimatnuetralt Ihus 2030

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper; Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper; Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper; Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper; Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper; Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Mirea Wolff; Petra Borg; Emelie Olofsson; Cecilia Melén; Erik Söderberg; Albin Bergström Bostner; [2018]
    Nyckelord :Miljömanagement; fastighetsbolag; klimatneutral; samhällsbyggnad; växthusgasutsläpp; kvantifiering; scope;

    Sammanfattning : Det kommunala fastighetsbolaget AB Uppsala kommuns Industrihus, även kallat Ihus, har som mål att bli klimatneutralt till år 2030. Definitionen av klimatneutralitet är att de totala utsläppen av växthusgaser ska vara lika med noll. LÄS MER

  4. 4. Läsintresse och läsmotivation hos barn i årskurs 3 : En kvantitativ och kvalitativ studie av barns läsning utifrån flerspråkighet och kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Olofsson; Emelie Persson; [2018]
    Nyckelord :Reading motivation; Intrinsic motivation; Extrinsic motivation; Reading interest; Multilingualism; Gender.; Läsmotivation; Inre motivation; Yttre motivation; Läsintresse; Flerspråkighet; Kön.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate reading interest and motivation of pupils in grade 3 in relation to multilingualism and gender. The methods used are quantitative methods through surveys and qualitative methods through follow-up interviews that investigate what attitude to fiction the pupils express and what the pupils themselves think affect their attitude. LÄS MER

  5. 5. Att motivera elever till läsning : En intervjuundersökning om hur lärare i årskurs 1–3 säger sig arbeta med läsmotiverande strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Olofsson; Emelie Persson; [2018]
    Nyckelord :Reading motivation; Reading interest; Intrinsic motivation; Extrinsic motivation; Fiction; Reading aloud; Reading activities.; Läsmotivation; Läsintresse; Inre motivation; Yttre motivation; Skönlitteratur; Högläsning; Läsaktiviteter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 säger sig arbeta med skönlitteratur i undervisningen för att stimulera elevernas inre och yttre motivation till läsning. Den metod som användes för att samla in material är semistrukturerade intervjuer. Intervjuer gjordes med fem lärare som arbetar i årskurs 1–3. LÄS MER