Sökning: "Emelie Sundström"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Emelie Sundström.

  1. 1. Going the Extra Mile : Urban Delivery of Large Goods

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emelie Sundström; Emma Södergren; [2021]
    Nyckelord :Last-mile delivery; large goods; delivery of large goods; transportation; transportation innovation; PESTLE; Rogers’ diffusion of innovations;

    Sammanfattning : In light of the growing e-commerce and rising population in cities, along with the ongoing climate crisis, the efforts to improve transportation options are intensifying. Thus, the field of last-mile delivery, i.e., the last stretch of transportation to an end customer, is becoming an increasingly researched topic. LÄS MER

  2. 2. Ekonomistyrningens formella styrmedel : Användandet av formella styrmedel i små och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Frida Dehlbom; Emelie Sundström; [2020]
    Nyckelord :Management accounting; Formal control systems; SME; Budgeting; Product costing; Performance measures; Ekonomistyrning; Formella styrmedel; SMF; Budgetering; Produktkalkylering; Prestationsmått;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för ekonomistyrning hos små och medelstora företag genom att undersöka hur och varför de arbetar med ekonomistyrningens formella styrmedel. Metod Studien har sin utgångspunkt i teori och använder en kvalitativ metod där data samlats genom semistrukturerade intervjuer med åtta olika företag. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföringens roll i strävan mot hållbar konsumtion : En kvantitativ studie om konsumenters hållbara köppåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Emelie Johansson; Elin Lundin; [2020]
    Nyckelord :Sustainable marketing; sustainable consumption; environmental awareness; purchasing behavior; purchasing decisions; overconsumption; climate change; grocery stores; groceries; Hållbar marknadsföring; hållbar konsumtion; miljömedvetenhet; köpbeteende; köpbeslut; överkonsumtion; klimatförändring; livsmedelsbutiker; dagligvaror;

    Sammanfattning : Title: The role of marketing in the pursuit of sustainable consumption Level: Student thesis, final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Authors: Emelie Johansson, Elin Lundin Supervisor: Zahra Ahmadi and Akmal Hyder Examiner: Agneta Sundström Date: 2020 – 06 Aim: The aim of the study is to examine the extent to which sustainable consumption is perceived and how sustainable marketing influences consumers' purchasing behavior and awareness.   Method: In this study, we have used a quantitative method consisting of a survey. LÄS MER

  4. 4. Den psykosociala arbetsmiljön : En studie för att se om det finns skillnader i upplevelsen mellan kollektivanställda och tjänstemän.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Emelie Andersson; Ida Sundström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att möjliggöra tänkande om tänkande : En analys av hur tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan låter elever möta en traditionell filosofisk huvudgren utifrån ett filosofididaktiskt perspektiv på framställningarnas didaktiska design

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emelie Wengse; [2019]
    Nyckelord :Didaktisk design; läroboksanalys; läromedelsstudier; ämnesdidaktik; filosofi; filosofididaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån en metaanalys av tre läroböcker i filosofi för gymnasieskolan klargöra vilka möjligheter de ger för elever att släppas in i det filosofiska tänkandet. I fokus är läroböckernas kapitel om metafysik, en av filosofins traditionella huvudgrenar. LÄS MER