Sökning: "Emfas"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet Emfas.
1. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och EurasienstudierSammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER
2. ”Det fungerar inte att nästan 300 kommuner ska ha en full beredskap för någonting som nästan aldrig händer... men när det händer så är det ändå för svårt för dem att hantera...” : Socialtjänstens arbete mot den våldsbejakande extremismen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Våldsbejakande extremism är ett nytt fenomen i den svenska kontexten och ett ämne som synliggjorts allt oftare de senaste åren genom nyhetsrapporteringar. Våldsbejakande extremism har tidigare bekämpats nationellt till att numera hanteras mer lokalt och kommunalt. LÄS MER
3. Läroböcker samt undervisning i NO för årskurs 1–3 : En studie om NO-läroböcker och dess användning, samt om kunskapsemfaser i NO- undervisning utifrån intervjuer med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka representationen av NO-ämnena i läroböcker för lågstadiet, samt lärares NO-undervisning och användning av läroböcker i vederbörande undervisning utifrån deras eget perspektiv. De frågeställningar som studien ämnar att besvara är: Hur väl täcks läroplanens centrala innehåll i NO-ämnena i två läroböcker? På vilka sätt används läroböcker i NO-undervisning, och hur hanterar lågstadielärare en eventuell bristande representation av NO-ämnena och dess centrala innehåll i använda läroböcker? Vilka kunskapsemfaser kan identifieras i samtal med lågstadielärare om deras NO-undervisning? För att besvara dessa frågeställningar har två insamlingsmetoder använts; dels läroboksanalys av PULS NO-boken från 2011 och Boken om NO 1–3 från 2013, dels semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare om deras NO-undervisning och läroboksanvändning. LÄS MER
4. Fysikundervisningen - en stabilgrund eller ett verktyg för beslutsfattande : Lärare och elevers syn på fysikämnet i den svenska gymnasieskolans naturvetenskapsprogram
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Ämnet fysik har varit ett eget undervisningsämne i motsvarigheten till den svenska gymnasieskolan sedan 1878. Sedan dess har undervisningsplaner och senare kursplaner beskrivit vilka mål och syften som finns med undervisningen, något som har förändrats från 1878 och fram till idag. LÄS MER
5. Balanserad samordning genom kollektiv kommunikation : En kontextualiserad studie av hyperautomationsprocessen avseende dess utformning och tillämpning
Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund och syfte: Det finns en ny generation av organisatorisk automatisering kallad hyper- automation. Till skillnad från klassisk automation omfattar hyperautomation en samordnad tillämpning av olika avancerade automatiseringstekniker, såsom RPA, AI och ML, som kan tillämpas för att automatisera såväl rutinmässiga som mer kognitivt krävande arbetsuppgifter. LÄS MER