Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lässvårigheters påverkan vid arbete med matematiska textuppgifter : En studie baserad på lärares samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2023]
    Nyckelord :Matematik; textuppgifter; matematiska förmågor; lässvårigheter; diskurs; verktyg; språklig förändring.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa forskningsstudie grundas i tidigare systematiska litteraturstudie. Aktuell studie syftar till att undersöka lärares arbete med elever i svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Svårigheter vid arbete med matematiska textuppgifter : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Svanström Blomdahl; Emil Jendefors; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; text assignments; mathematical difficulties; reading difficulties; reading comprehension; mathematical abilities; working memory; Matematik; textuppgifter; matematiksvårigheter; lässvårigheter; läsförståelse; matematiska förmågor; arbetsminne;

    Sammanfattning : Vid arbete med matematiska textuppgifter krävs det en god läsförmåga, läsförståelse och ett bra arbetsminne. Om en elev har brister såväl i läsningen som i arbetsminnet resulterar det i stora svårigheter när arbete med matematiska textuppgifter sker. LÄS MER

  3. 3. Afrika i svenska läroböcker i historia : En undersökning om hur Afrika framställs i svenska läroböcker i historia för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Svanström; [2020]
    Nyckelord :Africa; History; Textbooks; Portrayal; Postcolonialism; Afrika; Historia; Läroböcker; Läromedel; Framställning; Postkolonialism;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate how the African continent, its people and its history were portrayed in a selection of Swedish history textbooks for upper secondary school that were published in the period 2000-2010. In addition, the aim was also to investigate how the portrayal of Africa might have changed over time compared to the portrayal of Africa in textbooks before 2000. LÄS MER

  4. 4. The Missing Pieces : A project about trying out and improving a jigsaw-style lesson in an ESL-setting

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emil Svanström; Pontus Lundgren; [2020]
    Nyckelord :Jigsaw-lesson; Communicative Approach; Co-operation; Jigsaw-learning; Group work; Language teaching; ESL; TESOL;

    Sammanfattning : The aim of this project was to explore the jigsaw-method as a teaching tool in English as a Second Language-classrooms, and to design and evaluate a jigsaw-style lesson that aims to promote student activation and communication. To achieve this goal, we conducted a case study in which we designed and tried out a jigsaw-style lesson in two classes. LÄS MER

  5. 5. En självklarhet eller en omotiverad kostnad? : En studie om små och medelstora företags efterfrågan på strategisk rådgivning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Elin Lindström; Emil Skullman; [2016]
    Nyckelord :Strategic consulting; management accounting; SME; Strategisk rådgivning; Internredovisning; SME;

    Sammanfattning : Tidigare studier har kunnat visa på att internredovisning kan vara lönsamt inte bara för större företag utan även för SMEs (små och medelstora företag) (López & Hiebl, 2015). En studie av Svanström (2008) har dock visat på ett bristande intresse från SMEs sida när det gäller efterfrågan på internredovisning i form av strategisk rådgivning. LÄS MER