Sökning: "Emil i Lönneberga"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Emil i Lönneberga.

  1. 1. Framställning av syskon i Astrid Lindgrens Än lever Emil i Lönneberga och Madicken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cecilia Öberg; [2019]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Än lever Emil i Lönneberga; Madicken; pojkar; flickor; genus; syskonrelationer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur syskonrelationer framställs i två av Astrid Lindgrens böcker. Än lever Emil i Lönneberga (1967) och Madicken (1967). Vidare är syftet att undersöka hur pojkar respektive flickor skildras i dessa böcker. LÄS MER

  2. 2. Astrids mammor -En komparativ analys av tre mammor ur tre olika verk av Astrid Lindgren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Svensson; [2019]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Emil i Lönneberga; Madicken; Ronja rövardotter; mammor; komparation; karaktärer;

    Sammanfattning : Uppsatsen jämför tre klassiska verk av Astrid Lindgren. Emil i Lönneberga (1963) handlar om en busig liten pojke, som bor på en bondgård, och hans till antalet många hyss. Madicken (1960) handlar om en flicka, boendes i ett överklasshem med tjänstefolk, som också är flitig på att hitta på olika hyss. LÄS MER

  3. 3. Hur kommer barnperspektivet till uttryck i modern arabisk barnlitteratur? : Har Pippi Långstrump, Lotta på Bråkmakargatan och Emil i Lönneberga kompisar i Mellanöstern?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för Asien-, Mellanöstern- och Turkietstudier

    Författare :Christina Blom; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Maktförhållanden i barnlitteratur : En analys av maktförhållanden mellan vuxna och barn i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Beckerdal Malin; Svensson Maria; [2016]
    Nyckelord :Power relations; children s literature; adults and children; guidance; presence; children s response; discourse; Maktförhållande; barnlitteratur; vuxna och barn; vägledning; närvaro; barns respons; diskurs;

    Sammanfattning : Reading and analysing different types of texts is a way for teachers to deal with the content of the school's values and mission. The aim of the study is to examine power relations between adults and children from the aspects of adult presence, adult guidance, and children's response, and whether the books follow the discourse of their time as regards power relations between adults and children. LÄS MER

  5. 5. "Man måste leva så man blir vän med döden" : Om döden i fyra av Astrid Lindgrens verk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Tomas Eriksson Webster; [2015]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; Astrid Lindgren; närläsning; komparativ metod; döden; dödsmotiv; Vi på Saltkråkan; Emil i Lönneberga; Madicken; Märit; Atle Dyregrov; illustrationer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER